×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۳۹۷  
it is true
true
true
اختلالات رفتاری و عاطفی

مقدمه

درس دادن در مدارس امروزی کاری بس دشوار است. دانش آموزان کلاس ها را اشخاص بسیار متنوعی تشکیل می دهند. با این حال همه دانش آموزان لازم است که احساس ایمنی و امنیت کنند، تا بتوانند مطالب درسی را به راحتی فرابگیرند. برخی از دانش آموزان از خود رفتارهایی بروز می دهند که با توجه آموزگار نیاز دارد و ممکن است به راحتی زمان و انرژی معلم را به خود اختصاص دهد. این دسته از دانش آموزان، افرادی هستند که با اختلالات رفتاری – عاطفی روبه رو هستند و می توانند کاسه صبر حتی بهترین معلمان را نیز لبریز کنند. طبیعتاً معلمان در برخورد با این دانش آموزان ممکن است دچار استرس شوند و ناخودآگاه نتوانند همه صلاحیت های خود را در کلاس نشان دهند.

مفهوم اختلال رفتاری عاطفی به معنای آن است که دانش آموز نتواند در مدرسه با توجه به هنجارهای قوی یا فرهنگی رفتاری را به نمایش بگذارد و در نتیجه برعملکرد آموزشی او تأثیر نامطلوب می گذارد.

به دلیل اینکه دانش آموز من امسال در کلاس اختلال رفتاری- عاطفی شدیدی داشت و بخاطر اینکه این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است سعی کردم با استفاده از شیوه های مختلف، اختلال رفتاری – عاطفی دانش آموزم را در این زمینه برطرف کنم.

توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله

بنده فارغ التحصیل کارشناسی ادبیات فارسی از دانشگاه تبریز هستم ۱۸ سال است که به عنوان دبیر ادبیات فارسی در آموزش و پرورش شهرستان میانه مشغول تدریس می باشم. در طی این سال ها در مدارس مختلف شهرستان در مقطع متوسطه تدریس نموده ام. امسال در مدارس نمونه ی آیت اله احمدی میانجی و هنرستان شبانه روزی عترت در پایه های اول، دوم، سوم و چهارم مشغول تدریس ادبیات می باشم که هنرستان عترت و مدرسه راهنمایی فاطمیه توسط یک مدیر در یک مکان اداره می شود.

کلاس مورد مطالعه (اول) در هنرستان عترت ۱۷ دانش آموز دارد و از نظر درسی سطح کلاس مورد مطالعه متوسط به بالا می باشد و در بین آنها دانش آموزی دارم به نام شیرین، ۱۵ ساله، قد بلند، رنگ پریده، خسته، قیافه ای ناآرام و همیشه ساکت و گوشه گیر و گاهی عصبی و تندخو و…

از لحاظ درسی: وضع درسی مناسبی نداشت، تکالیفش را کامل انجام نمی داد. قادر نبود به سوالات پاسخ دهد سطح نمراتش بسیار پایین بود.

از لحاظ روحی روانی: پرخاشگر- زودرنج – گوشه گیر – مکرر در کلاس چرت می زد، به موقع در کلاس حاضر نمی شد، غیبت های مکرر داشت و …

از لحاظ خانوادگی: والدینش بی سواد بودند. مادر و دو خواهر و برادرش معلول ذهنی هستند و از لحاظ درسی نمی توانستند به او کمک کنند. و از نظر اقتصادی وضع مالی چندان خوبی نداشتند.

۱) گرد آوری اطلاعات (شواهد (۱))

برای اینکه تصویر روشنی از وضع موجود داشته باشم نیاز بود اطلاعات لازم را در این زمینه جمع آوری کرده و طبقه بندی کنم و برای این کار از منابع زیر استفاده کردم.

الف) سوابق تحصیلی

ب) اظهار نظر ولی

ج) اظهار نظر مدیر محترم و معلم سال قبل دانش آموز

د) نظرات و گزارش جلسه مشاوره ای توسط مشاور مدرسه

هـ) واکنش و اظهار نظر دوستان و همکلاسی ها

و) نظرات همکاران دیگر

ی) کتاب راهنمای پژوهش در عمل و برخی کتاب ها و مقالات روانشناسی مختلف در زمینه اختلالات رفتاری – عاطفی

هدف گرد آوری اطلاعات و شواهد:

هدف این بود که از وضع وجود تصویر واضح و آشکار داشته باشم و با توجه به آنها بتوانم وضعیت نامطلوب شیرین را به وضعیت مطلوب تغییر داده و با استفاده از شواهد بدست آمده به بهبود امور و مؤثر بودن آن اقدام کنم در این زمینه اهدافی مدنظر من بود یکی مشخص کردن وضع موجود به کمک اطلاعات و شواهد به دست آمده، مشکلات و نقاط ضعف و وضعیت تحصیلی، رفتار و برخورد شیرین را مشخص کنم. و دیگری با توجه به مدارک موجود و مطالعه لازم و نتایج بدست آمده و از طریق آنها راه حل مناسبی را برای مسئله در نظر گرفته و اقدامات لازم را انجام دهم.

روش های جمع آوری اطلاعات

۱- مشاهده – مصاحبه – پرسشنامه و مطالعه اسناد و مدارک

هریک از منابع فوق، ویژگی های خاصی داشتند ولی بیشتر آنها مثل مطالب عنوان شده توسط دانش آموزان بودند ولی مشاهدات خودم و نظرات خانم مشاور بسیار کارسازتر بود.

منابعی که به آنها مراجعه کردم:

۱- مدیر و معلمان سال قبل شیرین: خوشبختانه چون مدرسه ما همانطوریکه قبلاً ذکر کردم دو مقطع دوره اول و دوم متوسطه در یک مدرسه است و شیرین هم مقطع راهنمایی را نیز در همین مدرسه پشت سر گذاشته بود. به راحتی توانستم با معلمان سال های قبل در مورد شیرین صحبت کنم مثلاً معلم ادبیات او می گفت: «در کلاس من همیشه مضطرب و بی نظم بود مکرر غایب و بیمار می شد. تمام اعضای خانواده شان غیر از پدر معلول ذهنی هستند از نظر درسی هم ضعیف بود».

۲- مادرش: به علت معلولیت از مصاحبه با ایشان منصرف شدم.

۳- پدرش: به علت مشکلات زیادی که در خانه با بقیه­ی اعضا دارم زیاد به این دختر نمی توانم برسم و چون بی سواد هستم در درسهایش نیز نمی توانم به او کمکی بکنم.

۴- مشاور مدرسه: طی جلساتی که با شیرین داشتم متوجه شدم، کمتر مطالعه می کند، اصلاً در بند مطالعه نیست و حتی قصد ترک تحصیل دارد، برنامه مشخصی ندارد، از لحاظ برنامه آموزشی- تحصیلی و    تغذیه­ای مشکل زیادی دارد.

ایشان پیشنهاد دادند که از طریق خانواده نمی توانیم روی آنها حساب باز کنیم. پس باید از همکاران کمک بگیریم، در کلاس بیشتر مورد توجه و تشویق واقع شود، ضعف درسی او احتمالاً به مشکل روحی و روانی و مسائل مرتبط با خانواده برمی­گردد، که می توان با برگزاری کلاس های تقویتی و جبرانی به پیشرفت تحصیلی او کمک کرد.

جهت تقویت درسی او برنامه ریزی صحیح ترتیب داده شود. و در فعالیت های گروهی شرکت داده شود. تا از تجارب دیگران استفاده کند، و کارهای او را تشویق کنید.

۵- نظر برخی از هم اتاقی و همکلاسی هایش:

او در اتاق بی نظم و بی حوصله است همیشه سعی می کند تنها باشد و از صحبت با دیگران اجتناب      می کند. به جای درس خواندن و انجام تکالیف درسی بیشتر می خوابد یا تلویزیون نگاه می کند به خاطر بی نظمی اغلب کتاب و دفتر خود را گم می کند. اکثراً سردرد دارد، حوصله ندارد، موقع شوخی ددوستانش پرخاش می کند و …

پیشنهاد همکلاسی ها جهت بهبود وضع شیرین:

در فعالیت های گروهی شرکت دهیم. در درس هایش به او کمک کنیم. به جای خوابیدن سعی کند به درس های عقب افتاده­اش برسد. غذای مناسب بخورد. هر روزش را با ورزش آغاز کند. به انجام فرایض دینی مثل نماز و روزه مداومت کند. وقتی کار مثبتی انجام داد تشویق شود.

پیشینه تحقیق و یافته های حاصل از مطالعه کتب مختلف

الف) پیشینه تحقیق: استفاده از کتاب ها و مقالات روانشناسی مختلف در مورد اختلالات عاطفی – رفتاری و شناخت بیماری های اضطرابی

ب) یافته های حاصل از مطالعه ی کتب مختلف

۱- مشکلات خانوادگی

۲- اختلالات ناشی از ژنتیک

۳- پرکاری و کم کاری تیروئید – و کمبود ویتامین ب ۱۲ و …

و درمان اختلالات رفتاری – عاطفی و اضطراب

۱- صحبت با شخص مورد اعتماد

۲- روش های ایجاد تمرکز

۳- استراحت در یک اتاق تاریک

۴- ورزش های تنفس عمیق و …

مسئله بیماران روانی با تاریخ وجود انسان همبستگی تام دارد. از تعاریف بهداشت روانی چنین برداشت می شود که هدف بهداشت روانی ساختن زندگی بهتر و آرامش است و تمام زندگی انسان را از محیط خانه و خانواده تا محیط کار  و اجتماع دربرمی گیرد و از همه مهمتر احترام به شخصیت انسان هاست و این ممکن نخواهد بود مگر با رعایت حقوق دیگران، شناختن قدر دیگران و درک تفاوت ها تا وقتی که هویت و شخصیت افراد برقرار نشود سلامت فکر و تعادل روان انسان مفهومی ندارد.

نوابی نژاد مشکلات سیاسی، اجتماعی، جنسی، جسمانی، مذهبی، تحصیلی، خانوادگی، عاطفی و شخصیتی را در بوجود آمدن اضطراب و اختلال رفتاری دخیل می داند.

(قاسمی نیا پویا، ۸۲) پژوهش زمانی دارای اهمیت و ارزش علمی و کاربردی خواهد بود که برآمده از مطالعات کافی درباره پیشینه موضوع تحقیق باشد با مطالعه­ی پیشینه­ی موضوع تحقیق از چگونگی کار آگاه می شویم آزموده­ها را دوباره نمی آزماییم.

۴- تجزیه و تحلیل داده ها

پس از مطالعه مدارک، یادداشت ها و اطلاعات جمع آوری شده و بررسی تمام جوانب، مشخص کردن مشکلات و جمع بندی آن و صحبت هایی که با همکاران و دانش آموزان و… داشتم، به این نتیجه رسیدم او مثل بقیه ی اعضای خانواده مشکل هوشی ندارد ولی عوامل زیر در عدم پیشرفت تحصیلی و روحی – روانی او دخیل بوده اند.

الف) بعد از مطالعات متوجه شدم که ایشان نسبت به پیش نیازهای درسی تسلط کافی ندارد در موقع ارائه درس، مطالب را خوب دریافت نمی کند. چون مفاهیم و محتوای درسی را خوب نمی فهمید در کلاس مرتب چرت می زد و چون در خوابگاه به جای انجام تکالیف به تلویزیون نگاه می کرد یا کارهای بیهوده دیگر انجام می داد در نتیجه به علت عدم انجام تکالیف روز به روز در درس هایش ضعیف تر می شد و نمرات پایین می گرفت.

ب) با توجه به این امر که تعلیم و تربیت باید دو سویه باشد و با حمایت خانواده و مدرسه انجام گیرد و این حمایت از طرف خانواده مشاهده نمی شد و از طرفی معلولیت ذهنی مادر و مشغله پدر و بی سوادی او مزید بر علت شده بود. خود دانش آموز رغبتی به درس خواندن نشان نمی داد و گوشه گیری و پرخاشگری می کرد.

ج) در مورد بی نظمی و غیبت های مکرر او، با بررسی که انجام دادم به این نتیجه رسیدم که والدین او نسبت به تحصیلاتش بی توجه هستند و چون مشغله پدر در خانه زیاد است بعضی روزها یادش می رود که شیرین را برای رفتن به مدرسه بیدار کند و چون او باید برای آمدن به مدرسه با سرویس در نتیجه از سرویس جا می ماند و مجبور می شود که یک هفته از تحصیل عقب بیفتد علاوه بر اینها وضعیت معیشتی آنها نیز طوری نبود که بتوانند او را با یک ماشین دیگر بفرستند و حتی از نظر تغذیه نیز وضع مناسبی نداشتند برای همین اغلب اوقات رنگ رخسارش پریده بود و حکایت از کم خونی او داشت در مدرسه هم اغلب اوقات بدون شام خوردن می خوابید.

همه این عوامل دست به دست هم داده بودند و محیط را برایش آزار دهنده ساخته و علاقه ای به درس خواندن در او نگذاشته بودند.

در نتیجه ضعف درسی، بی نظمی، پرخاشگری و … عواملی بودند که باعث شدند تا در بین همکلاسی ها محبوبیتی نداشته باشد و کسی مایل نبود که با او دوست شود.

ولی با شروع طرح تحقیق، در اثر اقداماتی به عمل آمده، دادن مسئولیت، صحبت با پدرش جهت توجه بیشتر به او و اینکه وقت بیشتری را به او اختصاص دهد وادار کردن چند تن از همکلاسی هایش که از نظر درسی زرنگ بودند جهت همکاری و با تشویق توانستم تا حدودی مشکل او را برطرف کنم.

نمودار تجزیه و تحلیل مسئله

علت اختلال رفتار روانی – عاطفی شیرین

۵- انتخاب راه حل جدید به صورت موقت:

در این مرحله با کمک اطلاعاتی که در اختیار داشتم و با استفاده از پیشنهادات مشاور مدرسه و یک دوست و مشاور دیگر سعی کردم کلاس را برای ایشان و دوستانش آرامش بخش و پویا دربیاورم طوریکه به جای اضطراب از کلاس لذت ببرند. برای این کار موارد زیر را اجرا کردم.

۱- چندتن از دوستانش را که با او صمیمی و هم ولایتی بود هم اتاقی کردم و سعی کردم در کلاس هم نزدیک هم بنشینند تا در درسهایش به او کمک کنند.

۲- برای کاهش اضطراب او و اینکه اعتمادبه نفسش زیاد شود راه های تقویت اراده و اعتمادبه نفس را به او یاد دادم راه های مختلفی از جمله سعی در اخذ تصمیمات معقول، استفاده از نماز و روزه، ایجاد نظم و برنامه در زندگی روزمره استفاده از ورزش و فعالیت های فیزیکی، عدم مقایسه خود با دیگران، حتی الامکان سعی کند کار ناقص و نا تمام نداشته باشد. کارهایش را از روی جدیّت و اشتیاق انجام دهد. برای خود انگیزه و هدف مشخص کند.

۳- در گروه بندی کلاس کسانیکه به او در درک درس کمک می کردند نمره مثبت می دادم. این کار باعث شد اکثر بچه ها با او همکاری کنند و این تأثیر به سزایی در فعال شدن ایشان داشت. در اوایل طرح، سوالات آسان را از او می پرسیدم بعضی مواقع هم جواب سوالات را از چندنفر تکراری می پرسیدم بعد همان سوال را از ایشان نیز می خواستم تا با پاسخ درست اعتماد به نفس شیرین زیاد شود و به مطالعه تشویق گردد.

به او فرصت دادم تا بتواند نمرات خود را جبران کند بیشتر درس صدا می کردم و کم سوال می پرسیدم وضعیت فعلی او را با وضعیت قبلی اش مقایسه می کردم نه با سایر دانش آموزان. با او رابطه دوستانه برقرارکردم و اشتباهات او را در صورت عدم تکرار نادیده گرفتم. در صورت مشاهده تغییر در رفتار و درس ابتدا با روش کلامی مثل آفرین تشویق می کردم اگر این تغییرات در جهت مثبت قرار کمی گرفت نوع تشویق را عوض می کردم و با دادن نمره مثبت یا تشویق سرصف یا دادن جایزه هر چند کوچک انگیزیه او را تقویت می کردم این مورد را از سایر همکاران خواهش کردم که آنها نیز در صورت امکان عملی کنند.

۴- با هماهنگی مدیر محترم مدرسه، پدرایشان را مرتب به مدرسه دعوت می کردیم و می خواستیم حتماً وقت بیشتری را به فرزندش اختصاص دهد.

۵- جهت نظم و ترتیب ایشان به یکی از دوستان صمیمی او که به توصیه ی ما هم اتاقی اش شده بود سفارش کردیم هر روز برنامه فردا را به او گوشزد کند و از او بخواهد که وسایل شخصی خود را در یک جای مناسب قرار دهد و مرتب قرص آهن خود را بخورد و بدون شام به رختخواب نرود.

۶- با توجه به اینکه علاقه ی زیادی به روخوانی کتاب پیدا کرده بود سعی کردم همیشه روخوانی درس جدید را به محول کنم بعد او را مورد تشویق قرار می دادم. این تشویقات بسیار مؤثر بوده است.

۶- اجرای طرح جدید و نظارت بر آن:

با نگاهی به شیوه های فعال تدریس در مدارس به ضرورت توسعه روحیه رفاقت و همکاری، رشد مهارت های اجتماعی، یادگیری عمیق مفاهیم درسی، ایجاد نگرش مثبت به مدرسه، افزایش خودباوری و کاربرد رویکرد یادگیری مشارکتی از طریق همیاری بیشتر احساس می شود. (کرامتی ۱۳۸۴،ص ۵ و ۱۰)

برای اجرای طرح با روش های مناسب مانند «رویکرد رقابتی» که دانش آموزان برای بهتر شدن با هم رقابت می کنند و هر گروه می کوشد از دیگری پیشی بگیرد و رویکرد مشارکتی که این امر موجب مشارکت در قالب گروه و یادگیری عمیق و خلاقیت و نوع آوری بیشتر می شود. و همچنین با روش سخنرانی و توصیف روش الگوی تدریس کاوشگری و نظرخواهی از بچه های کلاس در ابتدای اجرای طرح، وظایف در گروه و هرکس را مشخص کرده و از همان ابتدا به پیشرفت و کیفیت کارشان پیوسته نظارت داشتم در این مرحله با مشاهده دقیق و تفکر و عمل، نقاط قوت و ضعف آنها را یادداشت کرده و برطرف می نمودم. مدام از اجرای طرح ارزیابی می کردم و به عنوان ملاک کار خود قرار می دادم. به عنوان نمونه:

الف) با توجه به تأثیر مثبت هم اتاقی شدن با بچه های مورد علاقه اش در مرحله قبلی سعی کردم از دانش آموزان فعال و زرنگ نیز بر پیشبرد اهدافم استفاده کنم و از آنها خواستم که در دروس به او کمک کنند. این همکاری باعث شد اولاً محبوبیت از دست رفته او در بین بچه ها مجدداً برگردد و ثانیاً تأثیر این همکاری در پیش رفت تحصیلی او نیز کاملاً مشهود بود.

ب) در مرحله بعدی سعی کردم ایشان نیز مانند سایر دانش آموزان در کارهای گروهی مشارکت کند. گاهی از ایشان به عنوان همیار معلم استفاده می کردم و می خواستم درس را برای کلاس تدریس کند و از قبل نکات کلیدی را به او می دادم این عمل شور و اشتیاق مضاعف در او ایجاد می کرد و باعث می شد بیشتر مطالعه کند طوریکه چندبار بدون کمک من این کار را کرد.

ج) قبلاً به او قول داده بودم در صورتیکه در رفتار و تحصیل خود پیشرفتی داشته باشد ۵ نمره به مستمری اش اضافه خواهم کرد و نمرات کم قبلی او را نادیده خواهم گرفت و در ترم اول به قول خود عمل کردم این کار موجب شادی او شده و روز به روز انگیزه اش برای درس خواندن بیشتر می شد. تاحدودی غیبت هایش نیز کم شده بود.

گاهی از مدیر و معاونان مدرسه می خواستم که به خاطر رعایت مقررات و حضور به موقع در مدرسه او را تشویق کنند و ایشان نیز با کمال میل اینکار را انجام می دادند. خود من نیز در قبال کارهای مثبتش او را تشویق می کردم روزی به خاطر تدریس خوبی که داشت یک ساعت شماته دار به او هدیه دادم. بعد از دیدن هدیه اش اینقدر خوشحال شد که اندازه نداشت و می گفت: با این ساعت دیگر همیشه به موقع بیدار خواهم شد.

در طول اجرای طرح چندین بار ولیّ او را جهت همکاری و تبادل نظر به مدرسه دعوت کردیم البته همیشه پدرش برای رفع مشکل او به مدرسه می آمد و موارد لازم را مورد بررسی قرار می دادیم.

در طول اجرای طرح از مشاوران و مدیران مجرب میانه هم کمک می گرفتم و با ارشاد و راهنمایی های سازنده آنها طرح را به پیش می بردم.

نتیجه کلی طرح:

از آبان ماه ۱۳۹۳ تا آخر فروردین ۱۳۹۴ به مدت ۶ ماه طرح به مورد اجرا گذاشته شد و در طول این مدت با مساعدت کلیه ی همکاران به تمام برنامه ها، نظارت داشته و جهت پیشبرد وضعیت شیرین و سایر دوستانش را راهنمایی می کردم. در نتیجه وضعیت موجود، بهترشد و توان تحصیلی ایشان تا حدّ قابل قبولی افزایش یافت.

۷- گردآوری اطلاعات (شواهد۲)

در این مرحله از تحقیق با توجه به مشاهدات خود در کلاس و همچنین اظهار نظر همکاران و مدیر محترم و معاونان مدرسه دریافتم که تغییراتی در رفتار و پیشرفت تحصیلی دانش آموز به چشم می خورد دفتر تمرین را با وجود برخی اشکالات و تأخیر در انجام آن ها آماده دیدم. در کلاس آرامش بیشتری داشت. سرحال و سرزنده بود. با گروه خود همکاری می کرد در بحث ها شرکت داشت در بعضی مواقع نظرات سازنده می داد.

برای اطمینان خاطر از نتایج تحقیقات خود تصمیم گرفتم درباره آنچه انجام داده ام اطلاعات عینی و موثق جمع آوری کنم.

۱- بنده طی بررسی های به عمل آمده از نمرات و رفتار دانش آموز، قبل و بعد از پژوهش (بعد از دادن مسئوولیت) کاملاً متوجه تغییر حالت در رفتار ایشان شدم و از این کار خود احساس رضایت می کنم. چون شیرین از حالت انزوا درآمده اس و در کلاس بعد از تدریس به بحث و گفتگو می پردازد و کارهای عملی را با اشتیاق انجام می دهد.

۲- از سایر همکاران و دبیران محترم، مخصوصاً معاونان مدرسه که بیشتر با دانش آموزان در ارتباط هستند در مورد ایشان سوالاتی کردم که همکاران از تغییر رفتار او مبنی بر شرکت در بحث های گروهی و پاسخ به سوالات شفاهی و حضور در جمع و رعایت ادب و صبوری اظهار رضایت مندی می کردند.

۳- نظر پدر شیرین: طی جلسه ای که با مدیر محترم مدرسه تنظیم گردید پدر شیرین بیان داشتند که با پیگیری­هایی که توسط معلمش به عمل آمده در خانه کاملاً مرتب و منظم شده به کارهای خواهر و برادر معلولش رسیدگی می کند دیگر بیشتر اوقات خود را به بطالت نمی گذراند و به خاطر ناتوانی خانواده اش احساس حقارت نمی کند و… در کل رضایتمندی خود را از وضعیت ایجاد شده اعلام داشتند.

۴- با انجام این پژوهش بیش از همه خود شیرین از تغییر ایجاد شده در رفتارش احساس رضایت دارد و از اینکه آموزش های زیادی در زمینه مسائل درسی کسب کرده و از ارائه ی مباحث در جمع راحت است به راحتی به تبادل افکار با دیگران می پرداخت، خوشحال است.

۸- ارزشیابی تأثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن

داده های جمع آوری شده در گردآوری شواهد (۲) نشان از بروز تغییرات مطلوب در وضعیت شیرین دارد. این داده ها نشان دهنده ی پیشرفت در درس ها و انجام تکالیفش می باشد. در حالیکه قبل از اجرای طرح ، شیرین در کلاس چرت می زد، بی حوصلگی می کرد و اغلب منزوی و پرخاشگر بود و زیاد غیبت می کرد. و اکثر نمراتش زیر ۱۰ بود اما بعد از اجرای طرح وضعیت کاملاً برعکس شد. از مقایسه ی میانگین نمرات شیرین و رفتار های او قبل از اجرای برنامه با وضعیت جدید موقت مثبت بوده است در نتیجه اقدام های صورت گرفته را به عنوان راه حل های مفید ادامه می دهیم.

ب) همکارانی که در جریان طرح بودند تا حد زیادی طرح اجرا شده را تایید می کردند.

۹- نتیجه گیری

از آن چه گذشت می توان به نتایج زیر اشاره کرد:

  • دانش آموز در کارهای گروهی با شوق، علاقه و رغبت خاصی شرکت می کند.
  • در کلاس درس و محیط مدرسه جو آرام توأم با احترام شکل گرفت.
  • عزت نفس و مسئولیت پذیری دانش آموز بالا رفت و در کارهای مدرسه مشارکت نمود.
  • نسبت به ماه های قبل غیبت و تأخیرش کاهش یافت.
  • پدرش از رشد مهارت های اجتماعی فرزندش بسیار خوشحال بود و احساس رضایت می کرد.
  • انجام وظیفه، رعایت مقررات، احترام به دیگران و … در او افزایش یافته بود.

پیشنهادات:

  • تفاوت های فردی دانش آموزان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
  • همکاران محترم، فعالیت های دانش آموزان را تأیید و تشویق کنند.
  • معلمان شیوه های سنتی و سخنرانی را در کلاس کنار بگذارند و از روش های فعال و عملی و روش پژوهش آموزی استفاده نمائید تا دانش آموزان با درگیر شدن در فعالیت ها یادگیری شان را عمیق کنند.
  • از همان ابتدای سال دانش آموزان مشکل دار شناسایی شود و به موقع جهت رفع مشکل آنها اقداماتی انجام گیرد.

منابع و مآخذ

  • دادستان، پریرخ. (۱۳۸۲). روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی، جلد اول، تهران: انتشارات سمت.
  • فخاری، علی. (۱۳۸۳). بهداشت روان، تبریز: ناشر: مؤلف.
  • قاسمی، اقبال. (۱۳۸۰). راهنمای عملی پژوهش در عمل، تهران، انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت.
  • اطلاعات حاصل از مشاهدات و مصاحبه ها
  • نظرات همکاران، اولیاء دانش آموزان
  • پژوهشنامه آموزشی (ویژه نامه معلم پژوهنده)، آذرماه ۱۳۸۲.

نگارنده:خانم عجمی پور

true
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false
طراحی سایت