×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۳۹۷  
it is true
true
true
صنعت خودرو بی خبر از نو شدن اندر بقا

رضا نصیری کلیان طی یادداشتی در پایگاه خبری مهرصبا نوشت:

زمان در ارزیابی مصنوعات بشری و قضاوت زیبایی شناسی انسان ها حائز اهمیت است چراکه معیارهای زیبایی از دوره ای به دوره ای دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متحول می شود.
فرصت سوزی در صنعت خودرو داخلی به رغم تمام تلاش ها در چهار دهه گذشته از زوایای متفاوت قابل بررسی و نقد منصفانه و راهگشاست، اینکه چرا قادر نیستیم خودروهایی با شکل ظاهری زیبا و به روز طراحی کنیم؟ سوالی است که زیاد مطرح می شود، در حالی که هر از چندی با انتشار اخباری در رسانه ها از مهندسان و طراحان موفق ایرانی در شرکت های خودروساز خارجی برخی پیشنهاد دعوت به همکاری از این هموطنان را، در مراکز طراحی داخلی می دهند.
توان طراحی خودرو و خلق شکل های ظاهری زیبا در داخل کشورمان وجود دارد گواهش همین توانمندی است که فرصت و زمان برای عملیاتی شدن ایده ها پیدا کرده ، کافی است به دانشکده های هنری که دانشجویان رشته طراحی صنعتی در آن تحصیل می کنند گذری کنید و نظری به پیش‌طرح یا اسکیس های مدرن و به روز پروژه های خودرویی داشته باشید.
نقش مدیریت زمان و اطاله آن در تجاری سازی ایده های صنعتی یکی از فرصت سوزی هایی است که در کشورمان در تمام بخش ها قابل بررسی و تحلیل است. فاصله طراحی تا رونمایی خودرو در کشورهای اروپایی بنا به نقل قول برخی کارشناسان که از مراکز طراحی خودرو شرکت های فرانسوی بازدید داشته اند ۲۱ ماه اظهار شده است.
وقتی یکی از مدیران صنعت خودرو آلمان در سال ۲۰۱۶ ایده شکل گیری خودروهای مفهومی را در سر می پروراند و نطفه ایده اش را در خاک کشور چین با ثبت شرکت (FMC) (Future Mobility Corporation) توانست بارور کند در کمتر از دو سال طراحی و رونمایی خودرو مفهومی بایتون را انجام داد و مقرر شد در سال ۲۰۱۹ ابتدا فقط برای بازار چین ۱۵۰ هزار دستگاه از این خودرو تولید شود. خودرویی که برخی به اغراق آن را از انسان هوشمند تر می دانند سرعت زمانی شکل گیری ایده، ثبت شرکت، سرمایه گذاری، نمونه سازی، و … تا تولید انبوه این خودرو حیرت انگیز هست.
اطلاعات کافی از زمان فرآیند شکل گیری ایده طراحی تا هزارتوی تولید خودرو در کشورمان منتشر نشده ولی به نظر می رسد فرآیند زمانبر طراحی تا تولید خودرو های داخلی، با موانع جدی و طولانی روبروست و نتیجه ای جز این ندارد که اگر، زیباترین طرح های خودرو در مراکز طراحی خودرو کشورمان طراحی و تمام ذوق زیبایی شناسی مصرف کنندگان در آن لحاظ شود. به دلیل تاخیر و دیرکردن که بخش از فرهنگ ما شده به اصطلاح آنچه متولد می شود فرزند زمانه خویش نخواهد بود.
اگر پای مقایسه شکل ظاهری با خودروهای خارجی هم به میان بیاید قضاوت ها با طعنه همراه خواهد بود . اظهار نظرهای کاربران در ذیل خبرهای رونمایی خودروهای داخلی هرچند برخی اوقات منصفانه نیست ولی به اشارت همین نکته را به خودروسازان داخلی گوشزد می کند،که دیر کردن، دیر آمدن، دیر بیدار شدن و ایده هایی که به قول قیصر امین پور ناگهان چقدر زود دیر می شوند، سهمی از نو بودن و امید به بقا و استقبال، بالاخص در فضای رقابتی و صادراتی دنیای امروزین ندارند، به قول مولانا :
هر زمان نو می شود دنیا و ما بی خبر از نو شدن اندر بقا

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false
طراحی سایت