×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۲۹ بهمن - ۱۳۹۶  
it is true
true
true
اثر منفی افزایش دلار بر خودروسازان و سهامداران

رضا نصیری کلیان طی یادداشتی در پایگاه خبری مهرصبا نوشت:

بنا بر اعلام منابع رسمی ، در ردیف اول مهمترین اقلام عمده وارداتی در ۱۰ ماه سال جاری ، قطعات منفصله تولید اتومبیل سواری بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی سی با ساخت داخل ۱۴ تا کمتر از۳۰ درصد به استثنای لاستیک قرار دارد.

ارزش این واردات یک میلیارد و ۴۰۱ میلیون دلار و با سهم ارزشی بیش از ۳ درصد است. ذرت دامی، برنج ، لوبیا و سویا در ردیف های دوم تا چهارم و وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ سی‌سی تا ۲۰۰۰ سی‌سی به جز آمبولانس و هیبریدی به ارزش ۶۸۳ میلیون دلار و سهم ارزشی بیش از یک و نیم درصد در ردیف پنجم اعلام شده است .

پر واضح است ارزبری اقلام یادشده و فشار افزایش قیمت دلار در سال جاری و در ماه های گذشته باعث شده تا قیمت تمام شده محصولات تولیدی خودروسازان نیز رشد داشته باشد. مضاف بر افزایش قیمت دلار، رشد نهاده های تولید بلاخص ورق در داخل نیز باعث شده قیمت تامین سایر مواد اولیه داخلی نیز با افزایش قیمت همراه باشد.

هر چند دو خودروساز بزرگ داخلی از سر اجبار به دلایل وجود نهادهای نظارتی ناچارند نسبت به افزایش قیمت محصولات فشارهای زیادی را تحمل کنند و با مدیریت هزینه های سربار تولید، تا حد امکان مانع افزایش قیمت در خودروهای تولیدی شوند، ولی عدم رشد قیمت باعث ضرر و زیان در سهام این شرکت ها و کاهش دارایی سهامداران شده است.

عدم افزایش قیمت خودرو های ارز بر که با واردات قطعات منفصله در داخل مونتاژ می شوند و ساخت داخل آن پایین است ، ماه ها است که باعث زیان و فشار بر سهامداران خودرویی شده تا آنجا که افزایش تولید خودرو و رکوردهای پی درپی خودروسازان هم نتوانسته ارزش پول سهامداران خرد را که با اعتماد به کسب و کار و حمایت از تولید، سرمایه و نقدینگی خود را به تولید کنندگان امانت داده اند حفظ کنند.

تعدیل فشار نهادی های نظارتی که مانع از رشد قیمت خودروها می شوند بلاخص در خودروهایی که خارج از شمول قیمت گذاری شورای رقابت هست. باید این فرصت را برای سرمایه گذاران از طرفی و مصرف کنندگان واقعی خودرو از طرف دیگر در پی داشته باشد تا در کنار رشد قیمت خودروهای وارداتی که تا ۵۰ میلیون تومان و بیشتر نیز گاها بوده ، خودروسازان داخلی نیز ضمن کاهش هزینه های سربار تولید، فرصت داشته باشند قیمت خودرو را در فضای آزاد بازار و عرضه و تقاضا مشخص و نقدینگی مورد نیاز تولید را تامین کنند.

به نظر می رسد به موازات جلب اعتماد مشتریان محصولات تولیدی، منافع سهامداران و ذی نفعان و سرمایه گذاران نیز باید در اولویت تولید کنندگان خودرو باشد. بدیهی است ایجاد بدبینی در جذب نقدینگی از بازار سرمایه و عدم تزریق سرمایه به تولید از مسیر صحیح بورس می تواند بدبینی و عدم اعتماد به حمایت از تولید کنندگان داخلی را درپی داشته باشد و بر زحمت سهامداری افزوده و نقدینگی های خرد را در مسیر سوداگری هدایت کند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false
طراحی سایت
طراحی سایتسئوفروش ویلا و اجاره ویلاسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلافروش ویلا