×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۹ آذر - ۱۳۹۷  
it is true
true
true
سلبریتی‌ها، خودنمایی رسانه‌ای و دیگر هیچ

معصومه درخشان – کارشناس ارشد علوم ارتباطات طی گزارشی در پایگاه خبری مهرصبا نوشت:

اظهارنظر سلبریتی‌های رسانه‌ای همچون تب زودگذر است برخی از این اظهارنظرها نیز می‌تواند به نوعی رقابت با سایر چهره‌های مشهور در فضای مجازی باشد که می‌توان از آن به عنوان خودنمایی رسانه‌ای نام برد که این موضوع را به وضوح می توان در صفحات شخصی این چهره‌ها در فضای مجازی مشاهده کرد.

۳۰ بهمن ماه سال گذشته بود که حمله دراویش گنابادی به مقر پلیس در خیابان پاسداران تهران در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت، در پی این حمله وحشیانه دراویش سه نفر از پرسنل نیروهای انتطامی و نظامی و یک نفر از نیروهای بسیجی به شهادت رسیدند.

در زمان وقوع این حادثه تلخ و ناگوار چهره‌های مشهور و ستاره‌های سینما که در هر موضوعی به اظهارنظر می‌پردازند سکوت کردند یا اینکه ما اظهارنظری از آنها در مذمت این حرکت وحشیانه ندیدیم و نشنیدیم.

اما طی روزهای اخیر که برخورد یک مامور پلیس با یک خانم هنجارشکن که خارج از عرف جامعه اقدام به نقض قانون کرده و بی‌حجاب شده بود، شبکه‌های اجتماعی همچون توئیتر، فیس‌بوک و اینستاگرام و تلگرام پر شده است از اظهارنظرها و واکنش‌های احساسی ستاره‌های سینما که به اصطلاح به آنها سلبریتی‌های رسانه‌ای گفته می‌شود و دامنه این نوع اظهارنظرها و صحبت‌ها نیز هر روز بیشتر می‌شود.

واکنش‌های مطرح شده از جانب برخی از آنها بدون در نظر گرفتن همه جوانب موضوع، تمام عملکرد و قوه قهریه پلیس را زیرسوال می‌برد.

هیچ‌کدام از ما منکر این موضوع نیستیم که برخورد صورت گرفته از سوی مامور پلیس خوب نبوده است ولی نباید فراموش کرد موضوع حجاب در کشور ما علاوه بر اینکه یک دستور دینی است، یک قانون محسوب می‌شود و افرادی که نقض قانون می‌کنند، باید پاسخگو باشند از سوی دیگر قوه قهریه لازمه رفتار پلیس است.

البته موضوع این گزارش طرفداری از عملکرد یا نقض عملکرد پلیس نیست بلکه این نوشتار درصدد است مسوولیت اجتماعی چهره‌‌های مشهور را یادآور شده و برخی از ویژگی‌های رفتار سلبریتی‌های رسانه‌ای را مطرح کند.

نکته مهم در این بحث رفتار این چهره‌های مشهور است که خود را در معرض موج رسانه‌ای قرارداده و از هر فرصتی برای اظهارنظرهای شخصی استفاده می‌کنند.

برخی کارشناسان و صاحب‌نظران، سلبریتی‌های رسانه‌ای را جزو نخبگان جامعه مطرح کرده و برخی از کارشناسان نیز فرهنگ نخبگی را فراتر از آن می‌پندارند که سلبریتی‌ها بتوانند صاحب آن فرهنگ و بایدهای نخبگی باشند.

مریم مرادی، مدرس ارتباطات در مورد رفتار و ویژگی‌های برخی ستاره‌های مشهور سینما، ورزش، سیاست و اقتصاد معتقد است: سلبریتی واژه و مفهومی است که از دهه ۸۰ و طی سال‌های اخیر در کشور ما مطرح شده است و با گسترش شبکه‌های اجتماعی روند چهره‌سازی و اسطوره‌سازی به شدت گسترش یافته است.

وی افزود: در بسیاری از کشورها مفهوم سلبریتی با آن چیزی که در کشور ما مطرح است، تفاوت داشته و فرق می‌کند.در جوامع مدرن و پیشرفته امروزی از سلبریتی‌ها به عنوان پیشرو یاد می‌شود و در واقع افرادی که بتوانند در کارهای عمومی و اختصاصی برای مردم الگو بوده یا الگوهای خوبی معرفی کنند.

این مدرس ارتباطات ادامه داد: اینکه برخی افراد معتقدند سلبریتی‌ها جزو نخبگان جامعه هستند، باید گفت این یک مفهوم عام است و در خصوص تمام افراد و چهره‌های مشهور صدق نمی‌کند چرا که نخبگی نیازمند فرهیختگی است و معرفی یک فرد به عنوان یک فرد فرهیخته آیتم‌هایی دارد که افراد باید به این صلاحیت‌ها برسند تا عنوان فرهیخته را به آنان نسبت داد.

وی با اشاره به مسوولیت اجتماعی چهره‌های مشهور  تصریح کرد: وقتی رویدادی در جامعه اتفاق می‌افتد، طرفداران این چهره‌ها در انتظار واکنشی از سوی آنها هستند، آنها درصدد هستند تا این چهره‌های مشهور و شناخته شده حتی در موضوعات سیاسی و امنیتی داخل و خارج از کشور نیز اظهارنظر کرده و به قول معروف ژست روشنفکری بگیرند.

گاهی مشاهده می‌شود این سلبریتی‌ها که به مدد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به یک چهره و برند معروف تبدیل  شده‌‌اند، واکنشی متفاوت بر خلاف عرف جامعه از خود نشان می‌دهند.

وی اظهار داشت:در چنین حالتی چهره‌های مشهور باید آگاهانه و هوشمندانه‌تر عمل کنند.

مرادی با اشاره به جوسازی چهره‌های مشهور در جامعه افزود: در بیشتر مواقع سلبریتی‌های رسانه‌ای خود را در معرض موج رسانه‌ای قرار می‌دهند و متاسفانه مشاهده می‌شود برخی از این افراد بدون درک مسوولیت اجتماعی رفتارهایی انجام می‌دهند که در شأن و جایگاه یک چهره مشهور سینما، تلویزیون یا یک فرد سیاستمدار و ….نیست.

مدرس ارتباطات با بیان اینکه فرهیختگی در جامعه مستلزم داشتن شرایط خاصی است، ابراز داشت: افراد قبل از اظهارنظر در مورد موضوعات خاصی باید قدرت تحلیل داشته باشند و ببینند آیا ایجاد موج رسانه‌ای در صفحات شخصی در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی و حتی اظهارنظر در رسانه ملی سودی به حال جامعه دارد یا خیر و اصلاً اینکه عاقلانه است در مورد این اتفاقات مطلبی به اشتراک بگذارند یا خیر.

نباید فراموش کرد هر کدام از بازیگران عرصه روابط اجتماعی که به خاطر ایفای نقش در یک فیلم و سریال به عنوان بازیگر مشهور شناخته شده‌اند حتما نمی‌تواند به عنوان یک الگو در جامعه مطرح شده و طرفدارانی برای خود جمع کنند.

وی معتقد است: در برخی اظهارنظرهای اعلام شده، مشاهده می‌شود که دانش و بینش خاصی در مورد صحبت‌های مطرح شده وجود ندارد و از آن جایی که جامعه ایران یک جامعه احساسی و زودگذر است و در لحظه تصمیم می‌گیرد، چنین موج رسانه‌ای ایجاد می‌شود.

مدرس ارتباطات افزود: اظهارنظر سلبریتی‌های رسانه‌ای همچون تب زودگذر است و از آن جایی که برخی از آنها به عنوان مدل اجتماعی در بین مردم شناخته شده‌اند، نظریات ارتباطات این نوع مدل‌ها را گذرا و سطحی اعلام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مفهوم سلبریتی یا چهره‌های شاخص و مشهور ممکن است در کشورهای مختلف تفاوت داشته باشد، افزود: امروزه هر منطقه سلبریتی‌های خاص خود را دارد و البته این چهره‌ها لزوماً هنرمندان نیستند بلکه افراد ورزشکار همچون فوتبالیست‌ها و چهره‌های شاخص و ممتاز سیاسی در سراسر دنیا هستند که به عنوان رهبران سیاسی یا رئیس جمهور یک کشور در دنیا شناخته شده‌اند یا ممکن است این چهره‌ها خوانندگان مشهور و … باشند.

از سوی دیگر، برخی از این اظهارنظرها نیز می‌تواند به نوعی رقابت با سایر چهره‌های مشهور در فضای مجازی باشد که می‌توان از آن به عنوان خودنمایی رسانه‌ای نام برد که این موضوع را به وضوح می‌توان در صفحات شخصی این چهره‌ها در فضای مجازی مشاهده کرد.

برخی از چهره‌های مشهور در صدد هستتد از این طریق به تعداد طرفداران خود اضافه کنند چرا که در پست‌های مختلف و در شبکه‌های اجتماعی متعدد چنین رفتارهایی از خود بروز می‌دهند و سعی دارند افکار عمومی را به دنبال خواسته‌های  خود بکشانند.

البته این نوع اظهارنظرها از سوی چهره‌های مشهور تنها مختص چنین رویدادهایی نیست بلکه در زمان انتخابات نیز ید طولایی در حمایت از برخی کاندیداهای انتخاباتی دارند و از شهرت خود برای جلب حمایت افکار عمومی استفاده می‌کنند.

البته این ارتباط  دوسویه نیز میان چهره‌های مشهور و سیاستمدارانی که می‌خواهند بر کرسی‌های سیاستگذاری تکیه کنند، وجود دارد.

آنها با روش‌های مختلف تلاش می‌کنند تا از حمایت‌های حداکثری هنرمندان و سایر چهره‌ها بهره‌مند شوند.

سلبریتی‌های رسانه‌ای علاوه بر اینکه در موضوعات مختلف به اظهارنظر ضد و نقیضی می‌پردازند بلکه تبلیغ‌کنندگان ماهر و قدری هستند که سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاران میلیون‌ها دلار پول خرج می‌کنند تا محصول تولیدی خود را از طریق چهره‌ها به فروش برسانند.

چهره‌های سوپراستار، شاخص و معروف عرصه سیاست، اقتصاد، فیلم و رسانه گسترش فرهنگ اسطوره‌سازی و ستاره‌سازی، شهرت، معروفیت و در حالت کلی سلبریتی شدن خود را مدیون رسانه‌ها هستند که آنها را به دنیا معرفی می‌کنند.

گسترش رسانه‌های شخصی باعث شده است این نوع افراد دیگر به دنبال اخذ مجوزهای لازم برای پخش اطلاعیه‌ها، صحبت‌ها و بیانیه‌های خود نباشند بلکه به راحتی و بدون هیچ دغدغه‌ای آنها را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false
طراحی سایت