×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۵ مرداد - ۱۳۹۷  
it is true
true
true
حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری میانجی: ظلم و عدل در منظر اسلام

به گزارش پایگاه خبری مهرصبا، حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری میانجی، نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران و عضو هیأت مؤسس شورای سیاست‌گذاری انجمن روحانیون کارآفرین کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی عصر پایتخت با اشاره به هفته قوه قضائیه در رابطه با مفهوم ظلم و عدل اظهار کرد: ظلم در لغت به معنای قرار دادن هر چیزی در غیر موضع خود می‌باشد و از نگاه فقه اللغه شرک و معصیت ظلم محسوب می‌شود،چراکه شرک به جای عبادت،و معصیت به جای طاعت قرار گرفته است.

میانجی گفت: بنابراین سپردن حکومت به دست افراد فاقد صلاحیت ظلم است،چون در این فرض نیز حاکم ظالم به ناحق به جای حاکم عادل قرار گرفته است اما عدل،ضد جور و ستم است و بر ملکه نفسانی اطلاق می‌شود که مقتضی اعتدال و میانه روی در تمام امور و انتخاب راه میانه بین افراط و تفریط باشد و نیز بر اجرای قوانین شریعت در احکامی که بین مردم جاری است،اطلاق می‌گردد.

وی ادامه داد: در کنار مفهوم عدالت مفاهیم دیگری همچون تقوا،ورع و مروت نیز مطرح شده است در بیان مفاهیم واژه تقوا در فقه یعنی خود نگه داری از گناه و پرهیز از محرمات شریعت می‌باشد در حالی که متعلق ورع نسبت به عدالت و تقوا گسترده تر است زیرا ورع اجتناب از شبهات را در بر می‌گیرد و به معنای احتیاط فقهی نزدیک‌تر می‌باشد و معنای مروت نسبت به معنای عدالت عام و گسترده‌تر است و شامل فضایل اخلاقی نیز می‌شود.

نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران در خصوص ابعاد عدالت،مثلا قاضی و امام جماعت و مسئولی در یک نهاد و حتی عدالت مردم خاطرنشان کرد: عدالت شرعی در همه‌ی ابواب مختلف فقهی در یک معنا بکار رفته است ولی از احادیث ظاهر می‌شود که امر عدالت در نماز(عدالت امام جماعت) آسان تر از باب شهادت است و سرّ آن نیز این است که شهادت مبتنی بر عرض و جان و مال و حدود و میراث است به همین منظور سزاوار است که در این امور اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد.

میانجی اذعان داشت: در این خصوص علقمه از امام صادق علیه السلام سوال می‌کند که شهادت چه کسی پذیرفته می شود؟ آنحضرت می‌فرمایند،کسی که بر فطرت اسلام یعنی مسلمان باشد،شهادت او جایز و مورد قبول است و اگر شهادت و گواهی گناه کاران پذیرفته نشود باید گواهی هیچ کس جز پیامبران و اوصیا پذیرفته نشود،زیرا تنها آنها معصوم اند و نه سایر مردم، پس کسی را که با چشم خود ندیده‌ای که مرتکب گناهی شود یا دو شاهد علیه او شهادت نداده‌اند که مرتکب گناهی شده است،او از اهل عدالت و پرده پوشی است و شهادت او پذیرفته می‌شود،هر چند نزد خود گناه کار باشد و هر کس غیبت او را بکند از ولایت الله بیرون رفته و به ولایت شیطان داخل شده است.

وی با اشاره به روایت دیگری گفت: حضرت امیرالمومنین علیه السلام که به یکی والیان خود مرقوم فرموده اند، که همه‌ی مسئولان را در بر می‌گیرد.می‌فرمایند: بدان که هر کس بر ده نفر از مسلمانان ولایت داشته باشد و در میان آنان به عدالت رفتار نکند،خداوند روز قیامت او را با دست بسته به گردن محشور می کند و دست های بسته او را چیزی باز نمی کند،مگر رفتار عادلانه او در دنیا.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false
طراحی سایت