×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ آبان - ۱۳۹۷  
it is true
true
true
تبلیغات معرفی یا فریب ؟

درخشان درخشان – کارشناس ارشد علوم ارتباطات طی گزارشی در پایگاه خبری مهرصبا نوشت:

اگر ما اکنون به مصرف‌کنندگان قهار تبدیل شده‌ایم، به معنای این است که جذب طرح‌‌ها و رنگ‌ها شده‌ایم و قدرت تبلیغات آن قدر زیاد است که احساس نیاز درفرد ایجاد کرده و باعث افزایش میل به خرید و استفاده ازخدمات قابل ارائه می‌شود.

دنیای تبلیغات، دنیای طرح، رنگ، نمادها و جذابیت‌های فریبنده و اغواگرایانه است، در واقع تبلیغات در جامعه عطش و نیاز داشتن، طلب کردن و خواستن ایجاد می‌کند و وقتی نیاز در افراد ایجاد شد، هر روز در دنیای جذاب طرح‌ها و رنگ‌ها غوطه‌ور می‌شود تا از بین انواع مدل‌های مختلف به آن نیازی که در درونش ایجاد شده است، پاسخ دهد.

سرمایه‌گذاری روی نداشته‌ها، افکار و اندیشه‌های افراد مهم‌ترین هدفی است که در تجارت، بازاریابی و تبلیغات بر روی آن در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ،برنامه‌ریزی‌های کلان صورت می‌گیرد. طرح‌هایی که تولید شده و به فروش می‌رسند تا به کمک رسانه ملت‌ها را مصرف‌گرا کرده و روز به روز از سیر تولیدات آنها کاسته و کلاً وابستگی به سایر کشورها ایجاد کنند.

آنهایی که با اصول اولیه سرمایه‌گذاری، تولید و دنیای تبلیغات آشنا هستند حتماً این اصل را می‌دانند که براساس توصیه کارشناسان سرمایه‌گذاری و اقتصادی اگر یک فرد سرمایه‌گذار ۵ تومان برای سرمایه‌گذاری داشته باشد، ۳ تومان آن را در جهت تبلیغات هزینه کرده و ۲ تومان آن را برای سرمایه‌گذاری خرج کند، در این صورت موفق خواهد شد.

تبلیغات یک اصل اساسی در معرفی کالا و محصول تولیدی است. آنهایی که مشتریان مشتاق انواع رسانه‌ها هستند در معرض انواع پیام‌های تبلیغاتی رسانه‌ها قرار می‌گیرند، حجم انبوه تبلیغات سرازیر شده به سوی افراد ضمن اینکه زندگی را با چالش مواجه می‌کند، انتخاب را نیز بسیار سخت کرده و سبک زندگی را در حوزه مصرف، اقتصاد، فرهنگ، دین و اجتماع ‌که تابعی از همدیگر هستند، دچار تغییر و تحولات گسترده می‌کنند.

علی همایونی، طراح و گرافیست طرح‌های تبلیغاتی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در تبریز می‌گوید: مطمئناً این یک اصل است که تبلیغات، طراحی‌ها و برچسب‌های تبلیغاتی نقش برجسته بر روی کالا، خواسته یا ناخواسته روی انتخاب افراد تاثیرگذار است.

وی اظهار داشت: نمادها و تصاویر منتشر شده در بیلبوردها و تجهیزات الکترونیکی سه بعدی هر کدام برای برقراری ارتباط با مشتریان هستند که پیام تولیدکننده را به مصرف‌کننده انتقال می‌دهند.

همایونی با اشاره به انواع طرح‌ها  و تبلیغاتی که از سوی رسانه‌ها بر روی کالاها نقش می‌بندد، خاطرنشان کرد: هر کدام از نمادهایی که در تبلیغات به‌کار می‌رود دارای علامت و پیام است و بسیاری از این پیام‌ها نشانگر نوعی از سبک زندگی در جامعه است.

این طراح و گرافیست تبلیغاتی بیان داشت: برخی پیام‌های برچسب‌زده شده روی یک محصول یک نوع تضاد دارد ولی این نوع تضادها حاوی پیام‌های مختلفی است که علاوه بر تبلیغ یک محصول به طور غیرمستقیم پیام مورد نظر خود را نیز به مخاطب اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه در استفاده از تصاویر و عکس‌های استفاده شده روی یک طرح محدودیت وجود ندارد، یادآور شد: در طراحی یک محصول تبلیغاتی عکس‌ها و نمادها مهم هستند ولی مهم‌تر از آنها پیامی است که به مخاطب ارائه می‌شود تا نسبت به خرید محصول و کالا ترغیب شود.

دنیای تبلیغات مصرف‌کنندگان را فریب می‌دهد

همایونی، با بیان اینکه دنیای تبلیغات، مصرف‌کنندگان را فریب می‌دهد، اضافه کرد: این امر طبیعی است که تبلیغات دامنه‌دار و هیجانی که بدون محدودیت و بدون داشتن هیچ‌گونه حد و مرزی برای استفاده از تصاویر مختلف به دنبال ایجاد خلاقیت است تا به اندک بهانه‌ای مخاطبان را با خود همراه کند تا به این وسیله فروش خود را افزایش دهد.

کالاها با زبان بسته‌بندی سخن می‌گویند

وی ادامه داد: در کنار تبلیغات، صنعت بسته‌بندی محصولات نیز امروزه به شدت رشد یافته است و محصولات با زبان بسته‌بندی سخن می‌گویند، صنعتی که در کشور ما بسیار مغفول بوده و مورد غفلت قرار گرفته است.در واقع هر چقدر محصول تولیدی در یک بسته‌بندی شیک، متنوع، جذاب و خارق‌العاده به بازار عرضه شود، به همان نسبت در چشم مشتری می‌درخشد و روز به روز دنیای تبلیغات و بسته‌بندی متنوع‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما زیرساخت‌ها و تکنولوژی صنعت بسته‌بندی وجود ندارد، افزود: متاسفانه در کشور ما نه تنها زیرساخت‌ها، دستگاه‌های و تکنولوژی بسته‌بندی عالی وجود ندارد بلکه طراح و متخصص بسته‌بندی نیز آن چنان که باید، باشد وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد، بسیار محدود و اندک است.

دنیا بر روی تبلیغات و مارکتینگ‌ها می‌چرخد

این طراح و گرافیست آگهی‌های تبلیغاتی با اشاره به اینکه هنوز تولیدکنندگان ما به اهمیت صنعت بسته‌بندی‌های شیک و جذاب پی نبرده‌اند، اظهار داشت: از سوی دیگر هنوز اهمیت تبلیغات شیک و جذاب و در کنار آن بسته‌بندی زیبا در بین تولیدکنندگان جاافتاده نیست و آنها ظاهراً به اهمیت موضوع پی نبرده‌اند که اکنون همه دنیا برندسازی و مارکتینگ‌ها روی تبلیغات و بسته‌بندی می‌چرخد و ما اکنون باید خودمان را به استانداردهای این حوزه نزدیک کنیم.

وی ادامه داد: نقش تبلیغات در جذب مشتری آنقدر زیاد است که خیلی وقت‌ها عیب و نقص برخی از محصولات در پشت طرح‌های رنگارنگ و جذاب محو شده و بسیاری از عیوب، بی‌اهمیت جلوده داده می‌شود.

این طراح و گرافیست آگهی‌های تبلیغاتی عنوان کرد: از سوی دیگر بحث تبلیغات آنقدر مهم است که صاحبان سرمایه می‌دانند که هرقدر محصول تولیدی آنان خوب و بی‌نقص باشد ولی اگر برای مصرف آن محصول تبلیغات نکند، هیچ فردی از وجود آن آگاه نخواهد شد.

همایونی، تبلیغات را به یک بازی ماهرانه و هوشمندانه تشبیه کرد و افزود: در این بازی هوشمندانه باید مخاطب را شناخت و از مزیت رقابتی به عنوان برگ برنده استفاده کرد و تصویری را در ذهن مشتری ایجاد کرد که مشتری‌پسند باشد، صاحبان ثروت و تولیدکنندگان باید در نظر داشته باشند برای پول درآوردن باید پول خرج کنن،د یعنی همان اصلی که بیشتر از هزینه کردن برای سرمایه‌گذاری و تولید باید در حوزه تبلیغات خرج ‌کرد.

ما اکنون به مصرف‌کنندگان قهار تبدیل شده‌ایم

معصومه آفتابی،کارشناس ارشد رسانه و ارتباطات  نیز در گفت‌وگو با ما معتقد است: تبلیغات بخشی مهمی از اقتصاد و سرمایه‌گذاری است، به طوریکه سرمایه‌گذاران بزرگ‌ بخش عمده‌ای از سرمایه خود را برای برندگرایی و تبلیغات صرف می‌کنند تا محصول خود را در دنیای رقابتی رسانه به برند تبدیل کنند.

وی افزود: بسیاری از ما لوازمی که مصرف می‌کنیم، خیلی وقت‌ها نیازی به داشتن آن نداریم ولی قدرت تبلیغات آنقدر زیاد است که احساس نیاز در ما ایجاد کرده و ما را به سمت خرید آن محصولات سوق می‌دهد.

آفتابی تاکید کرد: اگر ما اکنون به مصرف‌کنندگان قهار تبدیل شده‌ایم، به معنای این است که ما جذب طرح‌ها ،جذابیت و رنگ‌ها شده‌ایم چرا که تبلیغات در دنیای امروز باعث افزایش میل به خرید و استفاده از خدمات قابل ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: هر چند که برخی از کارشناسان دنیای بازاریابی معتقدند، ذهن مخاطبان امروزی از تبلیغات اشباع شده است ولی باید گفت دنیای تبلیغات با طراحی‌های دیجیتال و سه بعدی و حتی تبلیغات انیمیشنی و گرافیک‌های متنوع و جذاب برای رده‌های مختلف سنی همچنان در صدر هستند، مخاطبان را با خود همراه کرده و حتی در بسیاری از موارد کاربرد محصولات تبلیغی را افزایش می‌دهند.

آفتابی اظهار داشت: کمپانی‌ها و کارتل‌های بزرگ دنیای تبلیغات با به خدمت گرفتن انواع رسانه‌ها می‌کوشند تا چرخ کمپانی‌های خود را به چرخش درآورند و در این میان برای رسیدن به اهداف خود از هر وسیله‌ای همچون رسانه‌ها استفاده می‌کنند.

این کارشناس ارشد رسانه و ارتباطات، تبلیغات و رسانه را بازوی‌های محوری برندها و مارکتینگ‌ها دانست و گفت: زمانی که یک شرکت بزرگ تولیدی  صنعت تبلیغات و رسانه را در اختیار نگیرد، نمی‌تواند بازارهای جهانی را  تحت اختیار خود درآورد در نتیجه می‌توان گفت تبلیغات و رسانه اهرم موفقیت برندها هستند.

همواره دو رویکرد در رابطه با تبلیغات وجود دارد، برخی خواهان تأثیر کوتاه‌مدت و سریع هستند و برخی دیگر می‌خواهند پیام آنها تا مدت‌ها در ذهن مخاطب نقش ببندد. همین امر هم منجر شده است روش‌های مختلفی در این رابطه وجود داشته باشد.

هدف تبلیغات این است که با کمترین هزینه بیشترین مخاطبان جذب شود، اگر این مهم به درستی انجام شود، موفقیت کسب و کار شما را به دنبال خواهد داشت و از طرفی دیگر شوق و اشتیاق را برای مصرف بیشتر ایجاد می‌کند.

باید توجه داشت دنیای اقتصاد و سرمایه‌گذاری با ابزار رسانه و تبلیغات، مارکتینگ‌ها و برندها می‌چرخد، دنیای تبلیغات آن چنان جذاب و اغواگرانه است که مشتریان را با استفاده از ابزار رسانه به سمت خود جذب می‌کند تا هر چه بهتر و بیشتر بتواند برای خود مشتری کسب کرده و درآمدزایی کند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false
طراحی سایت