×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۲۸ بهمن - ۱۳۹۷  
it is true
true
true
راه‌آهن میانه ـ تبریز برای رسیدن به اروپا سوخت کافی ندارد

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: راه آهن میانه- بستان آباد برای رسیدن به تبریز به ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش  پایگاه خبری مهرصبا به نقل از خبرگزاری فارس، راه‌آهن میانه ـ تبریز به طول ۱۸۳ کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که با بهره‌برداری از آن ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل شده و فاصله بین تهران ـ تبریز از ۱۳ ساعت به ۶ ساعت کاهش می‌دهد.

حمل و نقل ریلی می‌تواند به عنوان وسیله‌ای ارزان، ایمن و با استهلاک پایین در حمل و نقل و توسعه اقتصادی، مورد توجه فراوان قرار گیرد. راه آهن تبریز ‌ـ میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور خواهد شد و بر اساس نظر آگاهان صنعت حمل و نقل کشور، در صورت بهره‌برداری از این پروژه، درصد استفاده از خط آهن در انتقال کالا، ترانزیت و انتقال مسافر در سطح کشور که در زمان حاضر فقط دو درصد ارزیابی شده، حداقل به ۲۰ درصد خواهد رسید.

راه‌آهن میانه ـ تبریز به طول ۱۸۳ کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که در صورت تکمیل آن، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل می‌شود و از سوی دیگر فاصله بین تهران ـ تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی از ۱۳ ساعت به ۶ ساعت کاهش می‌دهد.

مسیر خط آهن تبریز ـ میانه که به طول ۱۸۳ کیلومتر، ادامه راه‌آهن تهران ـ میانه است، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌دهد. این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

توسعه تجارت با کشورهای همسایه

توسعه تجارت از دیگر اهدافی است که با اجرای طرح قطار میانه – تبریز محقق می‌شود. از آنجا که استان آذربایجان شرقی با جمهوری آذربایجان و ارمنستان دارای خط همجواری است؛

اما مبادلات کم رنگی میان طرفین حاکم است که راه‌اندازی از راه‌آهن میانه – تبریز و اتصال به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و همچنین ترکیه می‌انجامد. کاهش تصادفات جاده‌ای و توسعه مبادلات مستلزم اختصاص بودجه مناسب دولت به این طرح ملی است.

راه‌آهن میانه ـ تبریز برای رسیدن به اروپا سوخت کافی ندارد

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: راه آهن میانه- بستان آباد برای رسیدن به تبریز به ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مجید خدابخش در حاشیه سفر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور  از طرح دو خطه کردن راه‌آهن میانه – تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: برای اینکه راه‌آهن میانه- بستان‌آباد به ائل‌گلی تبریز برسد ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که از این رقم۱۲۰ میلیارد تومان در قانون بودجه امسال لحاظ شده و ۲۰۰ میلیارد تومان در سفر ریاست جمهوری اردیبهشت امسال ریاست جمهوری به تبریز ابلاغ شده که پیگیر تخصیص آن هستیم.

وی افزود: پروژه راه آهن میانه- تبریز تا بستان‌آباد ۹۹ درصد پیشرفت دارد و از بستان‌آباد تا ائل‌گلی حدود ۶۳ درصد پیشرفت دارد.

خدابخش گفت: پایه‌های پل آماده و برای خرید ورق سقف پایه حدود ۸۰ میلیارد تومان نقدینگی لازم داریم که پیگیر تخصیص این رقم هستیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در مسیر راه‌آهن میانه- تبریز دو پل بزرگ وجود دارد یکی از باسمنج به ائل‌گلی به طول یک کیلومتر و یکی پل دیگر در مسیر شبلی بعد از تونل وجود دارد که اگر ورق‌های این پل خریداری شود پیشرفت پروژه به سرعت به ۸۵ درصد می‌رسد.

خدابخش ادامه داد: امسال ۱۲۰ میلیارد تومان بودجه برای پروژه لحاظ شده و پیمانکاران دو شیفته کار می‌کنند.

مسیر خط آهن تبریز ـ میانه که به طول ۱۸۳ کیلومتر، ادامه راه‌آهن تهران ـ میانه است، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌دهد. این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی راه آهن میانه-تبریز، که ریل ترانزیتی کشور به شمار می‌رود و راه آهن ایران را به آذربایجان و ترکیه وصل می‌کند، می‌گذرد.

خط آهن تبریز- میانه از جمله پروژه‌های بزرگ و راهبردی استان آذربایجان شرقی است که در ۱۰ قطعه به هم پیوسته و در مجموع به طول ۲۰۰ کیلومتر توسط مهندسان و پیمانکاران استان ساخته می‌شود.

در مسیر این پروژه ۱۱ تونل نسبتا بزرگ و ۱۰ گالری در مجموع به طول ۱۴.۳۴ کیلومتر، ۲۱ پل بزرگ و بلند به طول حدود هشت کیلومتر و نیز افزون بر ۵۱۵ آب رو با طول حدود ده کیلومتر ساخته می‌شود.

با احداث راه آهن میانه – بستان آباد – تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافربری، مسافت قطارهای باری – ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش می یابد و این امر به خوبی اهمیت فرامنطقه ای این پروژه را نشان می دهد.

با توجه به اینکه این خط راه آهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راه آهن جمهوری آذربایجان و در ایستگاه رازی به راه آهن ترکیه متصل می شود از منظر ترانزیت کالا و مسافر بسیار مهم است. ‌

مسیر فعلی عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می کند و سرعت قطارها در این خط به لحاظ مشخصات هندسی فوق العاده کم است و در نتیجه با احداث خط آهن میانه – بستان آباد – تبریز زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از هفت ساعت و نیم به کمتر از سه ساعت و برای قطارهای باری در حدود پنج ساعت کاهش خواهد یافت. ‌

احداث این خط آهن باعث صرفه جویی در سوخت، کاهش توقف های مکرر قطار به دلیل دو خطه بودن مسیر، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی و کاهش آلاینده های محیطی می شود.

کارشناسان صنعت حمل و نقل نیز معتقدند که در صورت بهره برداری از این پروژه درصد استفاده از خط آهن در انتقال کالا، ترانزیت و انتقال مسافر در کشور که در زمان حاضر فقط دو درصد ارزیابی شده حداقل به ۲۰ درصد می رسد و بدون شک این یعنی رشد بی سابقه صنعت حمل و نقل و کاهش وابستگی به حمل و نقل قدیمی و پرهزینه کامیونی خواهد شد.

حداکثر سرعت برای واگن‌های باری این خط آهن ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

طولانی‌ترین تونل این مسیر تونل سه هزار و ۸۰ متری در منطقه شبلی است که به صورت دوخطه با عرض داخلی ۱۰ متر و ارتفاع ۸.۲ متر اجرا می‌شود.

این تونل طولانی‌ترین تونل ریلی کشور محسوب می‌شود.

این گزارش حاکی است احداث راه‌آهن از تبریز به میانه یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقلی کشور است که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن آغازشده و طی ۱۶ سال گذشته سه رئیس‌جمهور وعده‌های متفاوتی برای بهره‌برداری از آن داده‌اند، ولی هیچ وعده‌ای به سرانجام نرسیده و همچنان این پروژه نیمه‌تمام است.

راه‌آهن دوخطه میانه – بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر راه‌آهن موجود تهران – تبریز آغاز شده و با گذر از مسیری بیشتر کوهستانی که از شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج عبور می‌کند، به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

طرح دو خطه کردن خط آهن میانه – تبریز از جمله طرح های زیربنایی در حوزه حمل و نقل شمال غرب کشور است که با گذشت ۱۸ سال از آغاز آن هنوز به سرانجام نرسیده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false
طراحی سایت