×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ آبان - ۱۳۹۷  
it is true
true
true
برندسازی پاشنه آشیل تولید ملی

معصومه درخشان طی گزارشی در پایگاه خبری مهرصبا نوشت:

پنج ماه از سالی که به نام حمایت از تولید ملی نامگذاری شده است، سپری شد و البته برای ما رسانه‌ای‌ها مشخص نیست در این مدت واحدهای تولیدی تا چه حد کیفیت محصولات خود را افزایش دادند، آیا بانک‌ها به تعهدات خود عمل کرده‌اند و مردم چقدر به مصرف کالای وطنی ترغیب شده‌اند؟

بنگاه‌های اقتصادی، مردم و تولیدکننده کالای ایرانی سه ضلع مثلثی هستند که اگر دست در دست هم داده، هرکدام وظایف خود را به خوبی انجام دهند، می‌توان به تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی امیدوار بود.

پنج ماه از سالی که به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است سپری شد و البته برای ما رسانه‌ای‌ها هنوز مشخص نشده است که در این مدت سپری شده کدام یک از مشکلات و موانع تولید کار و سرمایه  واحدهای تولیدی رفع شده است؟

واحدهای تولیدی تا چه حد سطح کیفیت محصولات خود را افزایش داده‌اند و در جهت ارتقای بهره‌وری واحدهای خود فعال بوده و توانسته‌اند بازارهای فعالی برای محصولات خود پیدا کنند؟

بانک‌ها چقدر در اعطای تسهیلات با درصد کمتر به تعهدات خود عمل کرده‌اند و در نهایت این که مردم چقدر به کالای ایرانی و افزایش کیفیت آن امیدوار شده و فرهنگ استفاده از محصولات وطنی در آنها تبیین و نهادینه شده و به سمت خرید و مصرف آنها تمایل پیدا کرده‌اند؟

ضرورت فرهنگ‌سازی در خصوص استفاده از کالای ایرانی

علی رضایی استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما در تبریز، حمایت از ‌کالای ایرانی را دارای سه مولفه مهم دانست و گفت: مشارکت عمومی مردم، تبلیغات کالای داخلی و معرفی همه جانبه رسانه‌ها و مخصوصا صدا و سیما و در نهایت تولیدکننده‌ای که کیفیت محصول را فدای کمیت نمی‌کنند، سه مولفه‌ای هستند که در این راه نقش عمده‌ای دارند.

وی افزود: متاسفانه به نظر می‌رسد صدا و سیما در تبلیغ کالای ایرانی موفقیت مستمر و چشمگیری نداشته است .چون کالا ها و لوازمی که در تبلیغات و پخش آگهی‌های بازرگانی در لابه‌لای فیلم و سریال‌ها به چشم می‌خورد، قابلیت های خوبی برای معرفی ندارد.

رضایی با اشاره به این که طبیعتا در هر کشوری تمام محصولات تولیدی از کیفیت صددرصدی برخوردار نیستند، افزود: کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست ولی وقتی از کالای ایرانی صحبت می‌کنیم منظور این است ‌که باید کالاها و اجناسی معرفی شوند که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار باشند نه این که هر کالایی را به نام کالای ایرانی تبلیغ کرد.

وی تاکید کرد: گاهی اوقات در پیام‌های بازرگانی و آگهی که از صدا و سیما پخش می‌شود، می‌بینیم که بسیار سطح کیفی پایین و ضعیفی دارند در صورتی که اصلا نباید چنین مواردی قابل مطرح کردن از صدا و سیما باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: وقتی نام کالای ایرانی به میان می‌آید باید عموم شهروندان کالایی در مقابلشان تجلی پیدا کند که بتواند زیبایی، اصالت، جذابیت و حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی با اشاره به فرهنگ‌سازی در خصوص استفاده از کالای ایرانی ادامه داد: وقتی شاهد هستیم کالایی در سطح نازل کیفی از صدا و سیما معرفی می‌شود، چطور انتظار داریم کارشناس یا مجری برنامه در مورد ترغیب مردم به استفاده از این کالاها حرف بزند، در ثانی اگر هم حرفی زده شود مطمئنا حرف آنها حالت بازدارندگی داشته و با جبهه‌گیری و مخالفت از سوی مردم مواجه می‌شود.

رضایی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در انتخاب شعار سال ادامه داد: طبق اظهارات رهبر انقلاب ما یک عیب مهم و بزرگ داریم و آن مصرف کالاها و اجناس خارجی است و این که روی محصولات تولیدی خود تعصب نداریم، تا زمانی که نتوانیم این عیوب خود را برطرف کنیم، نمی‌توانیم از استقلال اقتصادی و قطع وابستگی یا جلوگیری از واردات حرف بزنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که فرمایشات مقام معظم رهبری چشم‌انداز ۲۰ساله کشور را ترسیم می‌کند، اظهار داشت: رهبر فرزانه انقلاب در فرمایشات خود همیشه به نقش مردم تاکید دارند و در این موضوع نیز از مردم به عنوان تولیدکننده کالای ایرانی و هم به عنوان مصرف‌کننده کالای ایرانی نام برده و معتقدند که مخاطب شعار امسال هم مردم و هم مسوولان هستند و مردم در هر دو نقش باید ایفای وظیفه کنند.

نبود برند در کالای ایرانی را موجب ضربه زدن به تولید ملی است

علی همایونی، طراح و گرافیست آگهی های تبلیغاتی و کارشناس بازاریابی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: نبود برند در کالای ایرانی را موجب ضربه زدن به تولید ملی دانست و گفت: بسیاری از تولیدات ملی توانایی رقابت با محصولات خارجی را دارند و با کیفیت بسیار عالی تولید می‌شوند ولی از آن جایی که با یک نام تجاری و برند خاص شناخته شده نیستند، در نتیجه باعث می‌شود که ناشناخته باقی بمانند و نتوانند در بازار رقابت بین‌المللی سهمی برای خود داشته باشند.

وی تصریح کرد: برندسازی و بسته بندی شیک و بادوام یکی از اصول موفقیت در بازاریابی و فروش است ولی متاسفانه تولیدکنندگان ایرانی به این موضوع کم توجه هستند و وقتی رسانه ملی نیز کالاهای ضعیف را تبلیغ می‌کند دیگر امیدی نیست که کالاهای باکیفیت دیده شوند.

این استاد دانشگاه با اشاره به هزینه‌های هنگفت تبلیغات در صدا و سیما گفت: معمولا هزینه آگهی‌های بازرگانی و تبلیغات در صدا و سیما بسیار بالاست و مخصوصا اگر در بین فیلم و سریال و برنامه های پربیننده هم باشد، هزینه‌ها چند برابر می‌شود بنابراین تولیدکنندگان توان پرداخت این هزینه‌های بالا را ندارند و در نتیجه کالاهایی که کیفیت پایینی دارند، به قیمت کمتر معرفی می‌شوند.

طراح آگهی‌های بازرگانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تبلیغات ضعیف را موجب کاهش کارایی و بهره‌وری پایین واحدهای تولیدی دانست و گفت: برندسازی و تبلیغات می‌تواند نام یک کالا را بر سر زبان‌ها انداخته و موجب شناخته شدن آن شود.

وی با اشاره به موفقیت شرکت‌های خارجی در بخش بازاریابی اظهار داشت: این که مشاهده می‌شود بسیاری از برندها و محصولات خارجی در ایران بهتر از محصولات داخلی شناخته می‌شوند، نشان از داشتن نام تجاری یا همان برند است، آنها از همان زمان تاسیس واحد تولیدی خود را با یک برند معرفی می‌کنند و کم کم دامنه تبلیغات خود را افزایش داده و برند خود را جهانی‌سازی می‌کنند و این رمز موفقیت تجار و بازرگانان همچنین شرکت‌های بزرگ و موفق خارجی است که شعبه‌ها و نمایندگی‌های متعددی نیز در ایران و سایر کشورها دارند.

الگوبرداری از برندهای سایر کشورهای خارجی آفت تولیدکنندگان داخلی 

وی، الگوبرداری از برندهای سایر کشورهای خارجی را آفت تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد و افزود: واحدهای تولیدی داخلی علاوه بر این که برند داخلی ندارند، گاهی اوقات مشاهده می‌شود که از طرح‌ها،الگوها و برند شرکت‌های خارجی الگوبرداری می‌کنند که این نوع سبک کار در واقع آسیب زدن به تولید ملی است.

همایونی با اشاره به این که مانی کاربرد برند ملی بر روی محصولات کشاورزی صحبت‌هایی صورت گرفت، خاطرنشان کرد: در یک برهه زمانی بر روی یک مسائل و موضوعاتی صحبت‌هایی صورت می‌گیرد ولی متاسفانه در همان جا به فراموشی سپرده می‌شود و دیگر خبری از آن نیست. در حالی که ایران می‌تواند در بحث تولید محصولات کشاورزی با استفاده از یک برند و نشان عالی ملی در بازارهای جهانی نام و نشانی برای خود کسب کند.

وی، نداشتن بسته‌بندی شیک و مناسب را از نقطه ضعف‌های قابل تامل در عدم موفقیت کالای ایرانی مطرح کرد و افزود: در حالی که در دنیا صنعت بسته‌بندی یکی از ارکان بازاریابی است و دنیا بر روی مارکتینگ‌ها و بسته‌بندی‌های شیک و مشتری‌پسند می چرخد ولی متاسفانه در داخل شاهد هستیم که متولیان امر نسبت به بسته‌بندی غافل هستند و این موضوع باعث می‌شود محصولات ایرانی در بازارهای جهانی به نام کشورهای دیگر صادر شود.

هنوز تولیدکنندگان ما به اهمیت صنعت بسته‌های شیک و جذاب پی نبرده‌اند

طراح و گرافیست آگهی‌های تبلیغاتی با اشاره به این که هنوز تولیدکنندگان ما به اهمیت صنعت بسته‌های شیک و جذاب پی نبرده‌اند، اظهار داشت: از سوی دیگر هنوز اهمیت تبلیغات شیک و جذاب و در کنار آن بسته‌بندی زیبا در بین تولیدکنندگان جا افتاده نیست و آنها ظاهرا به اهمیت موضوع پی نبرده‌اند که امروز دنیای برندسازی و مارکتینگ‌ها روی تبلیغات و بسته‌بندی می‌چرخد و ما اکنون باید خودمان را به استانداردهای این حوزه نزدیک کنیم.

همایونی با اشاره به اینکه شرکت‌های بزرگ تولیدی بخش عمده‌ای از سرمایه خود را برای برندسازی در نظر می‌گیرند، خاطرنشان کرد: داشتن نام تجاری بخشی مهمی از اقتصاد و سرمایه‌گذاری است به طوری که سرمایه‌گذاران بزرگ‌ بخش عمده‌ای از سرمایه خود را برای برندگرایی و تبلیغات صرف می‌کنند تا محصول خود را در دنیای  رقابتی رسانه به برند تبدیل کنند.

وی، از رسانه‌ها به عنوان بازوی کمکی شرکت‌های بزرگ برای استفاده از تبلیغات نام برد و گفت: در دنیای رقابتی امروز بسیاری از شرکت‌های موفق، رسانه‌های بزرگ را در خدمت می‌گیرند تا از ظرفیت رسانه‌ای آنها در جهت بزرگ کردن نام شرکت و محصولات تولیدی خود بهره‌مند شوند.

همایونی در ادامه گفت: در حالی که در کشور ما شرکت‌های بزرگ به علت اینکه باید برای رسانه‌ها هزینه کنند، معمولا از رسانه‌ها فراری هستند در حالی که نمی‌دانند اگر رسانه‌ای در اختیار نداشته باشند، خبر موفقیت‌های آنان در همان چارچوب شرکت باقی می‌ماند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false
طراحی سایت