×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲ اسفند - ۱۳۹۷  
it is true
true
true
تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در حاشیه/ در میانه خبری از تشویق حافظان قرآن نیست

معصومه درخشان طی گزارشی در پایگاه خبری مهرصبا نوشت:

برخی از فعالان و چهره‌های قرآنی معتقدند اجرای طرح ملی تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم درحاشیه برنامه‌های فرهنگی و قرآنی قرار دارد و در این راستا استفاده از قدرت رسانه ،تربیت نیروی کارآمد و متخصص، تولید انیمیشن نخبگان قرآنی برای معرفی و الگوسازی چهره‌های موفق می‌تواند از راهکارهایی باشد که نوجوانان و جوانان را برای اجرای این طرح ملی ترغیب و تشویق کرد.

هفت سال پیش بود که مقام معظم رهبری در جمع فعالان قرآنی کشور به منظور رشد و شکوفایی فرهنگی جامعه، تربیت ۱۰میلیون حافظ قرآن کریم را خواستار شدند.

ایشان در دیدار با فعالان قرآنی در سال ۱۳۹۰، با اشاره به زمینه‌های مساعد و شوق قرآنی در فضای جامعه اظهار داشتند:« حرکت قرآنی در کشور به‌گونه‌ای گسترش و استمرار یابد که ملت ایران با برخورداری از حداقل ۱۰ میلیون حافظ قرآن به ملتی پولادین تبدیل شود.»

مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه حفظ قرآن وسیله‌ای‌ است در راستای نیل به هدف اصلی یعنی تدبر و عمل به قرآن کریم، حصول ساخت قرآنی جامعه را منوط به تربیت ۱۰ میلیون حافظ و آشنایی عمیق ۱۵ میلیون نفر با معارف قرآنی به منظور زنده ساختن درس‌ها و انذارها و بشارت‌های قرآن در فکر و قلب و عمل خود دانستند.

 برخی از چهره‌های قرآنی تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اظهار ناراحتی از عدم پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در موضوعات قرآنی خواستار توجه و دقت هر چه بیشتر متولیان و  نهادهای فرهنگی و قرآنی به این موضوع شدند.

استفاده از تجربیات چهره‌های قرآنی

پویا منفرد خطیبی یکی از چهره‌های قرآنی تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار ما؛ استفاده از تجربیات چهره‌های قرآنی و فعالان عرصه فرهنگ دینی و حافظان قرآن را یکی از روش‌های مفید و مناسب برای اجرای طرح ملی تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم در کشور عنوان کرد.

حافظ کل قرآن کریم معتقد است: آموزش و پرورش و دانشگاه یکی از بهترین جایگاه‌ها برای اجرایی کردن این طرح است و متولیان می‌توانند با به‌کارگیری چهره‌های شاخص و نیروهای متخصص قرآنی خصوصا حفاظ قرآن در آموزش پرورش و دانشگاه‌ها و استفاده از تجربیات آنها می‌توان گام‌های موثری در جهت اجرای این طرح ملی بردارند.

منفرد خطیبی، اجرای برنامه‌های عمومی در سطح شهر را برای اجرایی کردن این طرح مناسب اعلام کرد و افزود: ایجاد مراکز مشاوره قرآنی در مجامع عمومی مانند پارک‌ها،مجتمع‌های تجاری و … برای راهنمایی بیشتر و دقیق خانواده‌ها و ترغیب بیشتر خانواده‌ها برای پرورش و تربیت فرزندان قرآنی اولین زمینه برای تربیت دینی و قرآنی فرزندان است.

وی با اشاره به اینکه باید بودجه کافی برای حفظ قرآن در مدارس در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: مطمئنا یکی از روش‌های ترغیب کودکان و نوجوانان به این امر تشویق کردن است، بنابراین اختصاص بودجه کافی باعث می‌شود مربیان قرآن مدارس با استفاده از روش‌های تشویقی و انگیزشی با خرید هدایای مناسب و امکانات آموزشی دانش‌آموزان را در حفظ قرآن کریم ترغیب کنند.

الگوسازی برای جوانان با تولید انیمیشن نخبگان قرآنی

منفرد خطیبی معتقد است: نوجوانان باید با الگوها و نخبگان قرآنی جامعه آشنا شوند و برای آشنایی با نخبگان تولید  انیمیشن‌های قرآنی راهکار بسیار خوبی است که می‌تواند نوجوانان و جوانان را با این الگوها آشنا کرده و باعث الگوسازی در جامعه شود.

وی ادامه داد: تولید انیمیشن  از زندگی چهره‌های شناخته شده همچون  زندگی سید محمدحسین طباطبایی از جمله روش‌هایی است که می‌توانند در جذب و آموزش کودکان، نوجوانان و جوانان برای حفظ قرآن کریم مفید و موثر باشند.

نقش مراکز قرآنی در تربیت حافظان قرآن قابل انکار نیست

احمد تاری‌زاده، فعال فرهنگی،قرآنی و عضو گروه تواشیح صراط تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، نقش مهد قرآن‌ها و مراکز قرآنی را در این زمینه مهم ارزیابی کرد و افزود: برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در ابتدا باید معلم‌های قرآنی در سراسر کشور تربیت شوند و نمی‌توان نقش مراکز قرآنی در تربیت معلمان دینی و قرآنی را انکار کرد.

وی افزود: ابتدا باید معلم‌های قرآنی توسط مهد قرآن‌ها و مجمع‌های قرآنی استان‌ها در سراسر کشور تربیت شوند که در زمینه حفظ، روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم مهارت و تخصص لازم را کسب کرده باشند و بعد از اخذ مدارک در این زمینه  با حضور در مدارس آموزش و پرورش نسبت به تربیت حافظان قرآن اقدام کنند.

تاری‌زاده با بیان اینکه بهترین زمان حفظ قرآن کریم دوران کودکی است، خاطرنشان کرد: در احادیث ائمه اطهار آمده است؛ هر چیزی که در کودکی آموخته شود همچون حکاکی بر روی سنگ است برای همین است که آموزش از سنین کودکی بهتر می‌تواند در حافظه انسان ثبت و ضبط شود.

عضو گروه تواشیح صراط با تاکید بر این که حفظ قرآن کریم یک برنامه زمانبر بوده و باید فعالیت‌های قرآنی تداوم داشته باشد، تصریح کرد:برخی از افراد در یک مقطع زمانی فعالیت‌های قرآنی زیادی انجام می‌دهند و بعد همه آنها را یک جا تعطیل می‌کنند که این روش خوب و مناسبی برای فعالیت‌های قرآنی نیست برای همین بهتر است جلسات حفظ، روخوانی، روان‌خوانی و قرائت قرآن به صورت هفتگی یا ماهانه به طور مداوم و پیوسته برگزار کنند.

وی تاکید کرد: برای پیشبرد اهداف عالیه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور راهکارهای متعددی وجودی دارد که اجرای آن مستلزم برنامه‌ریزی دقیق است.

حمایت دولتمردان موجب تحقق طرح ملی حفظ قرآن کریم

طاها محرم‌زاده، حافظ کل قران کریم در شهرستان میانه هم با تاکید بر اینکه دولت در تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم در کشور نقش مهمی دارد گفت: برای تحقق این امر دولت  باید تسهیلات و امتیازاتی را برای حافظان در نظر بگیرد تا مردم تاثیر قرآن بر زندگی روزمره را احساس کنند.

فعال فرهنگی و قرآنی میانه، یکی از روش‌های مناسب اجرایی شدن این طرح را تجلیل و قدردانی از حافظان قرآن کریم در محافل عمومی ذکر کرد و افزود: برای اینکه نوجوانان برای اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم ترغیب شوند، باید از حافظان قرآن که توانسته‌اند این مسیر را طی کنند، در مجالس و محافل عمومی شهر تجلیل و قدردانی شود تا نوجوانان نیز از آنها الگوبرداری کنند.

در میانه خبری از تشویق حافظان قرآن نیست

محرم‌زاده با اظهار ناراحتی از اینکه در شهرستان میانه از تشویق و دلگرمی حافظان قرآن توسط مدیران و مسوولان خبری نیست، خاطرنشان کرد: زمانی که بنده به لطف الهی حفظ کل قرآن کریم را به پایان رساندم، کوچک‌ترین تقدیری توسط مسوولان انجام نشد تا به واسطه این کار تعدادی از نوجوانان و جوانان این شهر نیز به حفظ قرآن کریم علاقمند شوند.

وی با اشاره به نقش خانواده‌ها در تربیت دینی و قرآنی فرزندانشان تصریح کرد: خانواده‌ها نقش قرآن و خصوصا حفظ قرآن را برای فرزندان خود مهم و پررنگ بدانند و برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی و مدیریت لازم را داشته باشند.

تربیت نیروی کارآمد و متخصص اولین گام

یکی دیگر از حافظان قرآن کریم سکینه خفایی است که در اولین گام تربیت نیروی کارآمد و متخصص در زمینه حفظ را در اجرای این طرح موثر دانست و گفت: تا زمانی که نیروی کارآمد و متخصص وجود نداشته باشد، چگونه می‌توان به اجرای طرح امیدوار بود.

وی آموزش و پرورش را یکی از موثرترین  نهادها و ارگان‌هایی دانست که در این امر می‌تواند نقش مهمی ایفا کند چرا که ظرفیت عظیم ۱۳ میلیون دانش‌آموز که تحت مدیریت آموزش و پرورش هستند بهترین فرصت را فراهم می‌کند تا از کودکی دانش‌آموزان را با محفل قرآنی و حفظ قرآن آشنا کنند.

خفایی تصریح کرد: زمانی که نیروی متخصص قرآنی در این زمینه تربیت یافت به راحتی می‌توانند در آموزش و پرورش با روش‌های اصولی و کارآمد دانش‌آموزان را به این مقوله اصولی ترغیب کنند.

حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه باید از کودکی فرهنگ قرآنی به کودکان آموخته شود، خاطرنشان ساخت: از آن جایی که آموزش و پرورش از سنین هفت سالگی دانش‌آموزان را با الفبای خواندن و نوشتن آشنا می‌کند بنابراین می‌تواند با ایجاد مدارس قرآنی و مربیان دینی و قرآنی این زمینه را در دانش‌آموزان فراهم‌کند و ان‌شاءالله این کار به‌زودی در نظام آموزشی ما به وقوع بپیوندد.

امانتدار خوبی نیستیم

سعیده محسنی که در زمینه قرائت قرآن کریم فعال است با اظهار ناراحتی از اینکه مطالبات مقام معظم رهبری بر زمین می‌ماند، به فارس گفت: هفت سال پیش مقام معظم رهبری  تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآنی را مطرح کرده‌اند ولی تا کنون معلوم نیست  چه طرح‌هایی برای اجرایی شدن این مطالبه اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه تربیت حافظان قرآن باید در رأس برنامه‌های دینی و فرهنگی جامعه باشد، ادامه داد: متاسفانه به نظر می‌رسد مسوولان فرهنگی، دینی و تمام افرادی که در این خصوص وظایفی بر عهده دارند، نتوانسته‌اند آن چنان که باید و شاید وظایف خود را به درستی تبیین و اجرا کنند.

محسنی دور شدن از فرهنگ قرآنی را در جامعه از نتایج بی‌توجهی به آموزه‌های قرآنی ذکر کرد و افزود: قرآن و اهل بیت دو امانت گرانقدر حضرت رسول اکرم هستند که در نزد ما به امانت سپرده شده‌اند و ما باید امانتدار این میراث گرانبها باشیم ولی ظاهرا امانتدار خوبی نبوده‌ایم.

وی با اشاره اینکه نهادهای مختلفی از جمله نیروی مقاومت بسیج، آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و بسیاری از نهادهای دیگر مسوولیت اجرای این طرح را بر عهده گرفته‌اند ولی تاکنون معلوم نیست این نهادها تاکنون چقدر توانسته‌اند در این راه موفق باشند.

قدرت رسانه را جدی بگیریم

سمیه وظیفه شعاع، حافظ کل و داور مسابقات ملی و استانی قرآن کریم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، رسانه و تبلیغات رسانه‌ای را مهم‌ترین و کارآمدترین  ابزار برای معرفی طرح ملی تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم اعلام کرد و گفت: اولویت اول برای اجرایی کردن این طرح استفاده از قدرت تبلیغات و رسانه است.

وی افزود: رسانه‌ها باید دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری را مطالبه کرده و آنها را به چالش کشیده و پرداختن به این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه برای اجرایی کردن فرمایشات مقام معظم رهبری همه مسوولان چه نهادهای قرآنی و چه بقیه مسوولان باید تمام تلاش خود را به کار گیرند، ادامه داد: مطمئنا یک نهاد یا یک ارگان به تنهایی نمی‌تواند بار این مسوولیت را به دوش بکشد بلکه باید همه مسوولان چه نهادهای قرآنی و چه بقیه مسوولان در صحنه باشند تا بتوانند با همفکری یکدیگر طرح‌های مناسبی را اجرا کنند و با فراهم کردن شرایط  باعث ایجاد انگیزه در افراد برای شرکت در طرح ملی حفظ قرآن کریم شوند.

تشویق حافظان قرآن توسط  امام جمعه تبریز راهکاری موثر

وظیفه شعاع، یکی از راهکارهای ترغیب نوجوانان و جوانان به فعالیت در زمینه دینی و قرآنی را تشویق و حمایت توسط امامان جمعه هر شهر ذکر کرد و افزود: طی ماه‌های اخیر حجت‌الاسلام آل‌هاشم امام جمعه تبریز در بین‌الصلاتین حافظان قرآن کریم را معرفی و از آنان تجلیل می‌کند که این کار باعث تشویق آنها و سایر نوجوانان و جوانان می‌شود.

وی‌، تشویق کردن کودکان و نوجوانانی که در ابتدای راه بوده و به فعالیت‌های قرآنی علاقمند هستند را یکی از روش‌های جذب برای شرکت در این طرح ملی عنوان کرد و گفت:  معرفی و الگوسازی حافظان و چهره‌های قرآنی در شهرها توسط مسوولان نیز حرکت بسیار موفقی در این زمینه به شمار می‌رود .

کم‌توجهی رسانه ملی به برنامه‌های قرآنی

زرین وکیلی که حافظ ۱۸ جزء قرآن کریم است، از اینکه بسیاری از افراد در کشور هیچ آشنایی با حافظان یا قاریان قرآن ندارند؛ یادآور شد: رسانه ملی به برنامه‌های قرآنی کم توجه است و این موضوع باعث عدم آشنایی برخی افراد جامعه با حافظان و قاریان قرآن کریم می‌شود.

وی افزود: بی‌توجهی مسوولان به این موضوع باعث شده است تا در جامعه ما اصلا جایگاه حافظ قران کریم  شناخته شده نباشد و رفته رفته در تنهایی و تنگنا قرار می‌گیرند. به عنوان مثال من به بعضی از افراد می‌گویم من حافظ قرآن هستم ولی آنها هیچ شناختی از یک فرد حافظ ندارند و این موضوع به کم‌کاری مسوولان باز می‌گردد، آن قدر فقر فرهنگی در جامعه زیاد است که افراد هیچ شناختی از حافظ قرآن ندارند.

چهره قرآنی شهرستان عجب‌شیر با اشاره به فقر فرهنگی و دینی در جامعه خاطرنشان کرد: عملکرد رسانه ملی باعث شده است خیلی از افراد که هیچ هنری در جامعه ندارند؛ خیلی بیشتر مشهور شده و در جامعه جریان‌سازی کنند ولی فعالان و چهره‌های قرآنی در گمنامی قرار گرفته‌اند به طوریکه وقتی  یک قاری نوجوان یا جوان قرآن را با صدای بسیار خوبی می‌خواند همه سکوت می‌کنند چون هیچ شناختی نسبت به او ندارند.

وکیلی اظهار داشت: وقتی در شبکه‌های مختلف صدا و سیما برنامه‌های تبلیغی چیپس و پفک در اولویت قرار دارند و تنها یک شبکه مخصوص برنامه‌های قرآنی باشد، با حجم انبوه برنامه‌های متفرقه خیلی از افراد متوجه پخش برنامه‌های قرآنی نیستند و آشنایی با چهره‌ها و فعالان قرآنی ندارند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false
طراحی سایت