امروز سه شنبه, 25 مهر 1396 - Tue 10 17 2017




مدرسه متعالی من (قسمت پنجم)

رضا عباسی اقدم در بخش پنجم مدرسه متعالی من در پایگاه خبری مهرصبا نوشت : نمون برگ شماره 2 طرح تعالی مدیریت مدرسه، به توانمندی های کارکنان می پردازد. آنچه در نگاه به این نمون برگ مشهود است، رشد و توسعه علمی-پژوهشی کارکنان، شکوفایی و بهبود تصمیم ها، و نیز نقش آفرینی مؤثر و موفق کارکنان است که درصورت محقق شدن این ملاک ها (حتی در حد 50 درصد) تحول و تغییری بسیار ارزشمند، قابل انتظار است اما متأسفانه تجربه و دورنما و مشاهده وضع موجود، چنین نتیجه شیرینی را القا  نمی کند.

ملاک 1 بسترسازی و توسعه فرهنگ مطالعه و پژوهش: مقوله تحقیق و پژوهش اصل بسیار مهم و سازنده ای است به نحوی که کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه هزینه های گزافی را صرف آن می کنند چرا که می دانند هر ریالی که صرف امور تحقیقی و پژوهشی گردد بطور غیرمستقیم صدها برابر سود در عرصه های اجرایی و تولیدی و آینده کشور به دنبال خواهد داشت. اما متأسفانه در ایران در عموم مراکز دولتی و غیردولتی، تحقیق و پژوهش یا برنامه ای مهجور و گمنام است و یا درصورت اجرا فقط جنبه نمایشی و حاشیه ای داشته و در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها حضور چندانی ندارد. این امر در آموزش و پرورش نیز بدین شکل است.

ملاک 2 و 3- شورای مدرسه و شورای دبیران: در مقایسه وضعیت و قدرت حاصل در محدوده مدرسه، ابهام و گلایه های بسیاری مطرح است که مانع عینیت بخشی و تقویت این اهرم ها می گردد. از جمله اینکه در برابر بخشنامه ها و شیوه نامه ها و قوانین کشوری، اجرا در استانها و حتی شهرهای مختلف، تفاوت بسیاری وجود دارد. برنامه ای که در یک استان با دقت و شدت کامل پیگیری می گردد، در استان همجوار کاملاً محو و متروک است! بخشنامه ای که در یک شهر لازم الاجرا خوانده می شود، در شهری دیگر اختیاری و حاشیه ای است! قانون مصوبی که در یک استان مهم و حیاتی اجرا می شود، در استان دیگر حذف شده است! این برداشت یا تصمیم متناقض از یک قانون سراسری در دو استان، بی تردید کیفیت و جدیت هر شورایی اعم از دانش آموزی یا دبیران را دچار تردید و تعلیق و پارادوکس می نماید و آنها تبدیل می شوند به فرایندی فرمالیته و کاغذی و گزارشی.

ملاک های 4 و 5 و6  نیز که به آموزش تخصصی و نقش راهنمای کارکنان و حضور در عرصه های رقابتی می پردازند همانند موارد بالا بواسطه کمبود امکانات و هزینه کرد ناچیز و عدم ارزشگذاری شایسته، چندان موجب علاقمندی و رغبت و توجه فرهنگیان نمی گردند. فرایندی مانند تحقیق و جلسات هم اندیشی و آسیب شناسی مشکلات و شرکت در جشنواره های مختلف، فعالیتی است که زمانی بسیار و حوصله ای زیاد و مطالعات زمینه ای مناسب و اندیشه ای پویا می طلبد که هرکدام ارزشی والا دارند اما در مقابل، آنچه حاصل فرد می گردد (جز رضایت شغلی و تعلقات شخصی) چندان مورد توجه و ارزش قرار نمی گیرد. در نتیجه در نمون برگ شماره 2 همانند کلیت طرح، علیرغم وجود مؤلفه های گرانقدر و ارزشمند و متقن، ساز و کار  و بستر و ارزشگذاری شایسته ای مشاهده نمی شود و سخت است انتظار داشته باشیم حاصل کار آنچه باید یا می تواند باشد./

ادامه دارد . . .

 

 

 

 

ارتباط با مدیر سایت:

نام و نام خانوادگی:

   پست الکترونیک:

     متن:

تماس با ما

2810816
امروز
دیروز
ماه جاری
بازدید کل
5884
6937
120426
2810816
امروز: سه شنبه، 25 مهر 1396


    شایان ذکر است پایگاه اطلاع رسانی مهرصبا در ویرایش و تلخیص مطالب مندرج مختار است.مدیریت

تمامی اخبار و مطالب و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.

© حقوق این سایت متعلق به مهرصبا میباشد و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

  

ورود یا عضویت

ورود

مجوز استفاده از قالب خبري ناب نيوز براي اين دامنه داده نشده , براي اطلاعات بيشتر درباره مجوز استفاده از اين قالب به سايت خليلان رسانه مراجعه کنيد .