امروز شنبه, 20 آذر 1395 - Sat 12 10 2016




دروغ چرا فاطمـه جان....؟؟؟

رقیه محمدی طی مقاله ای با عنوان دروغ چرا فاطمه جان در پایگاه خبری مهرصبا نوشت : با سابقه ی طولانی در تدریس و مشاهده­ی انواع رفتارهای دانش آموزان، رفتار نامتعادل زودتر نمایان می­شود. سال جاری نیز رفتار یکی از دانش آموزان توجه مرا بیشتر جلب کرد آن مربوط به پر حرفی و خود نمایی­های فاطمه بود. وقتی در صحبت های او دقیق تر شدم محور سخنان او، نقل قولها و گزارش­های مفصل از خانواده اش بود واین امرحوصله را از کف همه ربوده بود. با تبادل نظر گروه مشاوره دبیران اطلاعاتی در مورد او کسب نمودیم که تعجب­ها را برانگیخت. خانواده­ی اوسالها پیش با فوت پدر از هم پاشیده بود و او در منزل عمه اش زندگی میکرد با این سن کم رنج بزرگی را  تحمل می کرد ولی سعی می کرد غرور خود را حفظ کند و این رفتارهای دیگری را به دنبال داشت.

با آگاهی از موضوع و تاثر شدید قلبی تصمیم گرفتیم راز او را فاش نکنیم ولی از طرفی در تعادل رفتار خودمان تلاش کنیم ولی نه با حس ترحم بلکه با حس مادری و مسئولیت مربی گری و از طرف دیگر با استفاده از یافته های روانشناسی و تجربه صاحب نظران شناخت بهتری از علل رفتار های او کسب و با برخوردهای مناسب از فشارهای روحی او بکاهیم به این نتیجه رسیدیم که رفتار او جبران نقص نام دارد که خود مولد رفتار هایی چون خیالبافی، تحریف حقیقت، خودنمایی و .... می­باشد.

بهتر این بود که تا حد ممکن با قوت بخشیدن استعدادها و توانایی های او ، ذهن او از پرداختن به نقص خانواده فارغ شده و با خود باوری و درک واقعیت هراسی از آگاهی دیگران به واقعیت نداشته باشد و بعد از خدا به نیروی اراده و استعدادهای خود متکی باشد.

محیط آموزشی، پرورشی مدارس، عرصه­ی ظهور رفتارهای مختلف دانش­آموزان می­باشد برخی از رفتارها، نامتعادل بوده و ریشه در مشکلات دیگر دارد در این صورت اگر توسط مربیان تعلیم و تربیت بدرستی تشخیص داده شود و با استفاده از دانش و تجربیات صاحب نظران و همکاران و اولیاء و ..... علل آن بررسی و عوامل موثر در بهبودی وضع بکار گرفته شود، گامهایی در جهت تعدیل رفتار بر داشته می شود.

به خصوص مشکلات روحی که تاثیر زیادی در شکل گیری افراد دارد بسیاری از روانشناسان بر این عقیده اند که درمان مشکلات روحی را می بایستی در محیط خانه و مدرسه یعنی جائی که تخم آن کاشته می شود، عملی نمود و آموزش و پرورش درست را موثر از درمان می دانند در این مقاله اقدام پژوهی به موردی از رفتار نامتعادل اشاره شده است که با همکاری مربیان دلسوز و مسئولین مدرسه و استفاده از نظریه­های روانشناسی، تلاشهایی در جهت برخورد مناسب با مشکل صورت گرفت و تجربه­ای بر تجربیات همه­ی ما افزود تا در ایفای بهینه مسئولیت تعلیم و تربیت توفیق یابیم.

بیان مسئله:

مشاهده رفتار فاطمه  مرا بر آن داشت تا با مطالعه در زمینه اختلالات رفتاری ایشان و مراجعه به منابع مختلف ودستیابی به این مسئله مهم که ناهنجاریهای رفتاری ریشه در علل گوناکونی دارد بدیهی است که پیچیده بودن مسئله، دانش آموز را با مشکلات عدیده ای مواجه می کند بنابر این برای حل رفتارفاطمه  سئوالات زیر برایم مطرح شد.

1 خیالبافی فاطمه  به چه عواملی بستگی دارد؟

2 آیا اختلال رفتاری ایشان قابل کنترل می باشد؟

3 آیا نا هنجاری فاطمه  بر پیشرفت تحصیلی او تاثیر دارد؟

4 چگونه و با توسل به چه راههایی می توان مشکل او را حل کرد ؟

توصیف وضعیت موجود

اینجانب رقیه محمدی فوق دیپلم ادبیات  با سابقه­ی تدریس بیست و چهار، سال جاری نیز در آموزشگاه دخترانه­ی عفاف به پست مربی امور تربیتی مشغول خدمت می باشم کلاس مورد بحث، پایه­ی هشتم و دارای سی ودو نفر دانش آموز می­باشد که بیشتر آنها از خانواده های متوسط می باشند 

با توجه به روشهای فعال تدریس، سعی می کنم همه ی دانش آموزان فرصت  شرکت در مباحث پیش آمده را داشته باشند ولی دانش آموزی به نام فاطمه  با هر بهانه­ای فرصتها را از همه می رباید او اصرار دارد صحبت کند و همه به او گوش بسپارند چندین جلسه تکرار شد به طوری که اگر بحث را کنترل نمی کردم تمام  وقت مفید کلاس را به خود اختصاص می داد. می دیدم دیگران حوصله او را ندارند. با تداوم موضوع عدم تعادل رفتار بیشتر رخ می­نمود همکاران دیگر نیز وقتی از این کلاس صحبت می کردند نام فاطمه به عنوان دختری پر حرف و خودنما و شلوغ برده می­شد. در رفتار او دقیق تر شدم این رفتارها بیشتر تکرار می شد: بیشتر وقتها بعد از معلم وارد کلاس می شد، هنگام پاسخ به درس حالت­های خاصی می­گرفت طوری که توجه همه به او جلب شود، خیلی دیرباور و شکاک بود، خیلی زود می­ترسید و خود را می باخت، نمرات درسی او همواره فراز و نشیب داشت، برای انجام هر کاری چه سخت و چه آسان داوطلب بود ولی در انجام آن ضعیف بود، با وجود این رفتارها پرحرفی او بر آنها سایه گسترده است براستی چرا فاطمه  این همه صحبت و دروع می گوید؟

دروغ گفتن

دروغ از بدترين معايب، زشت ترين گناهان و منشأ بسياري از مفاسد است و بالطبع از کارهاي زشت و ناپسند و عادت به آن از رذايل اخلاقي و از گناهان کبيره است و تا ضرورت و مصلحت مهمي در ميان نباشد ، دروغ گفتن جايز نمي باشد.

دروغ در دنيا و آخرت انسان را از رحمت الهي محروم مي کند و در ميان مردم بي اعتبار مي نمايد و اعتماد عمومي را سلب و جامعه را به بيماري نفاق دچار مي سازد و از آفات زبان و خراب کننده ايمان است.

علت اصلي دروغ ، عقده حقارت و خود کم بيني انسان دروغگو است و اين يکي از نکات رواني است که به عنوان روانشناسي اخلاقي در کلمات معصومين به آن اشاره شده است.

سرچشمه دروغ نيز گاهي به خاطر ترس از فقر، پراکنده شدن مردم از دور او ، از دست دادن موقعيت و مقام و زماني نيز به خاطر علاقه شديد به مال و جاه و مقام و ...است که شخص از اين وسيله نامشروع براي تامين مقصود خود کمک مي گيرد.

ابزار بسياري از گناهان دروغ است اينکه افراد دروغگو بدبيني و سوء ظن خاصي نسبت به همه کس و همه چيز دارند ، با دروغ خود را بزرگ جلوه مي دهند، با دروغ هزار گونه تملق مي گويند و يکي از راههاي درمان دروغ اين مي باشد که قبل از هر چيز بايد مبتلايان را به عواقب دردناک و آثار سوء معنوي و مادي آن متوجه ساخت و نيز بايد بايد متوجه ساخت که اگر چه دروغ در پاره اي از موارد نفع شخصي دارد ولي نفعش بسيار آني و زودگذر است و يکي ديگر از موثرترين راههاي درمان دروغ پرورش شخصيت در افراد و کوشش براي تقويت پايه هاي ايمان در دل آنان است و بايد محيط هاي تربيتي و معاشرتي مبتلايان را از وجود افراد دروغگو پاک کرد تا تدريجا طبق اصل محاکات و تاثيرپذيري محيط وجود آنها از اين رذيله پاک گردد.

در سراسر جهان هستي قانون صداقت و صراحت و حقيقت جاري است . هر چند به حسب ظاهر در عالم هستي تضادها و تعارض هايي ديده مي شود ولي دروغ و خيانت در طبيعت اصلا وجود ندارد. اصولا حقايق ناب را در طبيعت و هستي بايد جستجو کرد و از زبان آفرينش بايد شنيد. مگر جز اين است که تمام قوانين علمي و فلسفي برداشتي است نسبي از جهان هستي و قوانين حاکم بر آن و طالبان حقيقت همه و همه در اسرار هستي مي انديشند و از آن الهام مي گيرند و جز با هستي و قوانين حاکم بر آن سروکاري ندارند؟

خلاصه کلام آنکه بناي خلقت و طبيعت بر حقيقت و راستي استوار است، لکن اين انسان ظالم و ستمکار است که حق را با باطل به هم آميخته و آن را وارونه جلوه مي­دهد، زيرا باطل محض را نمي شود به مردم ارائه داد که طبع حقيقت جوي مردم خود به خود آن را دفع مي­کند.

گرد آوری اطلاعات (شواهد1 )

1- از مدیر محترم مدرسه پرونده ی فاطمه را جهت مطالعه اخذ کردم. اولین نقطه­ای که توجه مرا جلب کرد کلمه­ی "فوت" در مقابل شغل پدر بود. در حالیکه همواره از پدرش هم نقل قول می کرد.

2-  در جلسه ی گروه مشاوره به بحث در مورد او پرداختیم همکاران او را خودنما و دروغگو معرفی نمودند که باید ریشه در عقده ای داشته باشد اگر مشکل او نداشتن پدر است، غیر از او چندین نفر ، بدون پدر بودند ولی رفتار کاملا عادی داشتند.

3-  از همه­ی دانش آموزان خواستم هنگام مراجعه­ی مادرشان به جلسه­ی آموزش خانواده همدیگر را ملاقات کنیم ولی مادر فاطمه را مشاهده نکردم.

4-سعی کردم با همکاری مدیر مدرسه ملاقاتی با عمه ایشان داشته باشم و اطلاعاتی بدست بیاورم

5-  مشاور مدرسه بیان داشت که علت نقل قولهای فاطمه  از پدر و مادرش اثبات عدم کمبود خانواده می باشد او نمی خواهد خدشه ای بر غرورش وارد شود، ما نیز همین را می خواستیم ولی از راه دیگر 5 -با بررسی و مطالعه کتب روانشناسی ونظریه صاحب نظران به نکاتی چند دست یافتیم :

 الف در مورد علت و نوع واکنش:

محرومیت ها به دو دسته محرومیت های درونی و محرومیتهای برونی تقسیم می­شوند و از دست دادن خانواده جزء محرومیت­های برونی است، واکنشهای فرد وابسته به شدت محرومیت است و هرگاه محرومیت فرد شدید بوده و برای مدت مدیدی ادامه یابد واکنش حاصله نیز شدید بوده و باعث ناراحتی می گردد .

از انواع واکنش­ها، واکنش جبران نقص برای برطرف کردن خواری و نقصی که از محرومیت ویژه­ای عایدش گشته، بکار می­رود و سعی در پوشاندن آن می نماید و حتی ممکن است در صورت هدایت درست موجب پیشرفت در زمینه های دیگر گردد و به نظر آدلر این واکنش علت اساسی پیشرفت و کامیابی عده زیادی از مشاهیر است.

ب: در مورد نقل قولهای دقیق او از پدر و مادرش در حالی که پدر او فوت کرده و مادرش سالها پیش مجبور به ازدواج شده و او را ترک کرده است:

- با واکنش خیالبافی، فرد به نیروی اندیشه، خود را کامیاب نموده محرومیت خویش را جبران می نماید. این واکنش هنگامی که از اندازه عادی گذشت شکل بیماری به خود می گیرد مجبور کردن شخص خیالباف به ترک خیالبافی کار درستی نیست چرا که این واکنشی است در برابر محرومیتهای او،  و در صورت ترک آن فشار بیشتری به شخصیت و روح او وارد می شود.

بهترین کار برای رفع خیالبافی، یافتن اساس آن و از بین بردن مشکلات و محرومیت شخص خیالباف است تشریح علل اصلی بیماری مانند روشن کردن اتاق تاریک است تا اشیاء را بهتر ببیند و با عوامل زیان آور بر خورد نکند.

 ج: در مورد میزان خطرناک بودن تحریف حقیقت از جانب او:
هر تحریف حقیقت، نطفه ی بی ثباتی و خطر اجتماعی یا فردی را در خود دارا می باشد در طبقه بندی بینه و اشترن2 و گورف3، تحریف حقیقت می تواند علت ترس و عدم امنیت و نیاز به تغییر و تخیل باشد واز نظر دوپرا4، تلقینات مثبت مانند تظاهر و اغراق نیز موجب دروغ می شوند و سیلیگ در تقسیم بندی دروغ، دروغهای خیالی را بیشتر از دیگر دروغها قابل قبول می داند همچنین تحقیقات متعددی درباره­ی دروغ کودکان شش تا چهارده ساله صورت گرفته است که نشان می دهد 71 در صد دروغها در نتیجه­ی ترس و 17 در صد نتیجه­ی غرور می باشد.

چ: در مورد علت نوسانات شدید درسی ، به این مطلب اشاره شده است که: احساس حقارت و خیالبافی، اختلال عاطفی هستند و ممکن است سبب تنبلی آشکار شوند.

خ در مورد میزان خطر خیالبافی به این مطالب رسیدیم:

-   رویاپرستی هنگامی صورت می گیرد که روبرو شدن با واقعیت برای شخص دشوار است لذا در خیال خود دنیا را آن طور که دوست دارد دنبال می کند. داشتن تخیلات مخصوصا در کودکان امری طبیعی است و اگر از حد طبیعی تجاوز کند و شخص همیشه واقعیت را فراموش و با تخیلات خود خشنود باشد جنبه مرضی به خود می گیرد.

6- در مشورت با خانواده ، آنها ابراز داشتند ، فاطمه  باید درد بزرگی را متحمل باشد ولی شما نباید او را به ترحم دیگران عادت دهید او در مرحله ی حساسی از زندگی است که نه چنان درک بالایی دارد که واقعیت را بپذیرد و نه چنان خردسال است که هیچ درکی از موضوع نداشته باشد آنچه مهم است باید به او کمک شود .

7- با کمک همکاران شناخت خود را از خصوصیات فاطمه  تکمیل نمودیم تا از استعدادهای او آگاه شویم:

او دختری باهوش، پر انرژی، رویایی و خیالپرداز، دقیق، دیر باور، مشتاق انجام امور، خودنما، محتاج تشویق، شجاع، آماده در پاسخگویی به سوالهایی که در کلاس طرح می شود عدم آمادگی در انجام تکالیف منزل معرفی شد.

تجزیه و تحلیل داده ها

با توجه به یافته­های تحقیقات روانشناسان و نظرات همکاران، مشاور

-        مهمترین دلیل رفتارهای فاطمه را جبران نقص خانواده، یافتیم به این نتیجه رسیدیم که او احساس می کند اگر دیگران بدانند او از پشتوانه ی گرم پدر برخوردار نیست از ارزش و اعتبار او کاسته می­شود و ترس از این موضوع او را به نقل قولهای مکرر و خسته­کننده از والدین و دروغگوهای بیجا، وا می­دارد که خود این افراط، موجب عدم تعادل  در رفتارهای دیگر و انگیزش شک دیگران می گردد.

-        او از آنجا که خود از واقعیت می گریزد، سخنان دیگران را نیز دیر باور می کند.

-        او می خواهد ثابت کند چیزی از دیگران کم ندارد و ما باید در اثبات این امر به او کمک کنیم تا بیراهه نرود و بداند که واقعیت ارزش انسان به توانایی های او و انتخاب راه درست وابسته است و خانواده، تنها عامل تعیین کننده نمی­باشد و او خود به تنهایی برای همه ی ما بالاترین اعتبار را دارد .

"نامحرمی و افشای راز ممکن است او را سرکوب کرده وی را آشفته و مختل سازد لذا از دنیای غیر واقعی که در آن از خودش خوشش می آید بهتر نجات دهد."

بزرگترین گام در درمان ، آگاهی فرد از مسئله ی در گیر کننده است.

باید سعی کنیم به صورت غیر مستقیم این مفهوم به او القا شود که مشاهیر بزرگ و انسانهای والایی در عرصه ی زندگی درخشیده اند که تنها با توکل بر خدا و با اتکا به نیروی اراده خویش ، به درجات عالی نائل شده اند .

ابتدا باید میزان استعداد و قابلیت شخصی در رشته ی معینی بخوبی روشن شود تا برای جبران نقص موجوده به تربیت قوای دیگر همت گماشته و فعالیت صورت گیرد.

و بطور کلی به این نتیجه رسیدیم که در دو بعد زیر باید تلاش کنیم:

1 کم کردن فشارها و استرس های به وجود امده با مشاوره و راهنمایی

2 حمایت و قدرت بخشیدن در به کارگیری تواناییها و شایستگی ها برای مبارزه با بحران اصلی.

 

انتخاب راه حل

پس از اخذ تصمیمات گروه مشاوره اقدامات زیر را انجام دادیم

-        هم گام با تلاش دبیران دیگر، با کمک دبیر عربی او را در این درس  سر گروه دسته­ی خودشان اعلام کردیمريال فعالیت او چشمگیر بود. ( 15 / 9 / 1392 )

-        در درس دینی قرار گذاشتیم، اگر هر کس بعد از اتمام درس جدید ، بلافاصله کنفرانس دهد مورد تشویق قرار گیرد فاطمه دیگر همه­ی حواسش به یادگیری درس بود نه اینکه در میان هر مطلب ازپدر ومادرش نقل قول کنداو سومین نفری بود که داوطلب شد. (28/9 /1392 )

-        به مناسبت ولادت پیامبر اکرم (ص) از دانش آموزان خواسته شد به عنوان کار عملی و تحقیقی شرح حال آن حضرت را تهیه نمایند. (پیامبر(ص) نیز سایه ی  پدر و مادر را از دست داده بوده است)

-        سعی نمودیم زمانی که او صحبت می کند صبر و حوصله بیشتری به خرج داده و بحث را به سمتی هدایت کنیم که او صحبت از خانواده را رها کند.

-        به مناسبت دهه­ی مبارک فجر به عنوان مسابقه از دانش­آموزان خواسته شد زندگی­نامه ی امام خمینی (ره) را بنویسد. (ایشان  نیز سرپرستی پدرش را در کودکی از دست دادند.) ( 12/11/1392)

-        در نمایشگاهی که از سوی مدرسه به مناسبت قیام مردم تبریز بر گزار گردید در آماده سازی غرفه کلاس مربوطه از نظرات فاطمه  بسیار استفاده شد .

-        در اردوی ترتیب یافته از سوی مدرسه، مدیر محترم مسئولیت کنترل ورود و خروج دانش آموزان به ماشین را (با نظارت خودش) به عهده فاطمه گذاشت. او در کارش بسیار دقیق بود.

-        وقتی مشاهده کردیم او در سخنرانی تبحر خاصی دارد تصمیم گرفتیم از این استعداد او در برنامه های مدرسه استفاده کنیم.

-        دبیر ادبیات سعی کرد از قوه خیالپردازی او در نوشتن انشاهای توصیفی استفاده کند و او را به نوشتن داستانهای کوتاه کودکانه تشویق نمود تا هم استعداد او شکوفا گردد هم ذهن او به موضوعات دیگر سوق داده شود .

-        سعی نمودیم بطور جدی تعداد دفعات پرسش درس از او را افزایش دهیم تا بیشتر به درس خواندن بپردازد.

گرد آوری اطلاعات (شواهد 2 )

و ارزش­یابی تاثیر اقدام :

- گروه زینب، (هم گروههای فاطمه)، فعالیت چشمگیری در ساخت وسایل کمک آموزشی و تهیه رورنامه دیواری داشتند و صحبت فاطمه  دیگر در مورد کارشان بود.

-  در روش کنفرانس دادن برای اولین نفر شدن فاطمه  آنچنان با دقت به درس گوش می­داد که دیگر یادش می رفت از مادرش نقل قول کند و موفق به اخذ نمرات زیر گردید.

نمره = 19          5 / 10 / 1392)

( نمره  = 17       28 / 9 / 1392)

( نمره  = 20       12 / 10 / 1392)

و مورد تشویق دوستانش قرار گرفت.

-  وقتی چندین بار از طرف دبیران مورد تعریف قرار گرفت اعتماد خاصی به خود پیدا کرده بود که از نگاهش مشهود بود.

- در درس قرآن موفق شد تنها جایزه ی ماشین حساب را دریافت نماید و شوق خنده بر لبانش  بود .

- در پایان یکی از جلسات فاطمه  از من خواست تا بیشتر با او در مورد قواعد عربی کار کنم (با توجه به اینکه بنده به درس عربی علاقه خاصی داشتم و می توانستم به او کمک نمایم )و شماره تلفن منزلش را به من داد، وقتی تماس گرفتم عمه او مرا مورد لطف قرار داد و فاطمه هنگام تدریس خصوصی شروع به درد دل با من کرد او بهتر از آنچه من فکر می کردم درک بالایی داشت فقط فشاری که او تحمل می­کرد خارج از توان او بود. در کتاب بهداشت روانی خوانده بودم که بوسیله انتقال شدیدترین احساسات و تاثرات شخصی از رنجهای خود آسوده می گردد لذا با جان دل به او گوش دادم، احساس محبت عمیقی به او پیدا کرده بودم و این احساس دو طرفه بود از آن به بعد با فاطمه  دوست شدم و از او خواهش کردم هر مشکلی دارد مثل یک مادر با من در میان گذارد.

- از دانش آموزان خواستم آیه ای از قرآن کریم در مورد دروغ  با خط زیبا بنویسند و هر کدام زیباترین بود به کلاس نصب می کنیم و خط فاطمه  به پیشنهاد دانش آموزان زیباترین خط بود .

- دوستان فاطمه  دیگر از دست او شاکی نبودند چون سخنان گذشته را تکرار نمی­کرد و دروغهایش هیچ کس را آزار نمی داد .

- با فاطمه  قرار گذاشتیم داستانی کوتاه بنویسد و از طرف مدرسه در چاپ آن در روزنامه­ی محلی او را کمک کنیم.

- در نوبت دوم از زبان هیچ معلمی شکایتی از فاطمه شنیده نشد و نمرات او از ترقی و رفتار او از تعادل حکایت می کرد.

نتیجه گیری

تمام افراد کم و بیش در زندگی دچار مشکلاتی می گردند همه ی ما با برخی مشکلات آشنا هستیم و معمولا آن را گرفتاری زندگی می نامیم ، شگفت آنکه اگر این گرفتاریها را یک به یک تجزیه و تحلیل نموده ، در علل آن مو شکافی کنیم خواهیم دید که علت پیدایش آنها محرومیت از یک یا چند نیازمندی است .

در برابر گرفتاریها وجود انسان متوسل به یک واکنش می گردد این عکس العمل­ها پس از محرومیت برای حفظ وجود ما بسیار لازمند و می توان آنها را نیروی مدافع جسم و روح دانست و فشار حاصله را در هم خرد خواهد نمود ولی هر گاه محرومیت فرد شدید بوده و برای مدت مدیدی ادامه یابد واکنش حاصله نیز شدید بوده و باعث ناراحتی می گردد .

مسئولیت ما مربیان تعلیم و تربیت شناخت و مدد رسانی به افراد تحت تعلیم می باشد تا تاثیر سوء در شخصیت آینده ی آنان برجای نگذارد و خللی در امر آموزش و پرورش انسانهای شایسته پدید نیاید.

با توجه به عواملي که در ايجاد اين صفت و ريشه دارساختن آن موثر است راه درمان آن نسبتا روشن خواهد بود و به طور کلي براي درمان اين انحراف اخلاقي بايد از طريق زير اقدام نمود:

قبل از هر چيز بايد مبتلايان را به عواقب دردناک و آثار سوء معنوي و مادي ، فردي و اجتماعي اين رذيله زشت متوجه ساخت و با تدبير و تفکر در آيات قرآن کريم و سخنان پيشوايان بزرگ دين و تجزيه و تحليل گذشته و گفتار بزرگان به اين نکته برسيد که دروغ در پاره اي از موارد هر چند نفع شخصي نيز داشته باشد نفعي آني و زود گذر است.و هيچ سرمايه اي براي يک انسان در اجتماع بالاتر از سرمايه اعتماد و اطمينان مردم نسبت به وي نيست که بزرگترين دشمن آن همين دروغ است.

ايجاد شخصيت: يکي ديگر از موثرترين طرق درمان دروغ پرورش شخصيت در افراد است زيرا همانطور که دانستيم يکي از عوامل مهم رواني دروغ، احساس حقارت و کمبود شخصيت است و در حقيقتدروغ گفتن يک نوع عکس العمل براي جبران اين موضوع است.اگر مبتلايان به دروغ احساس کنند صاحب نيروها و استعدادهايي در درون خود هستند که با پرورش آنها مي توانند ارزش و شخصيت خود را بالا ببرند نيازي به توسل جستن به دروغ براي ايجاد شخصيت قلابي در خود نمي بينند به علاوه بايد اينگونه افراد را متوجه ساخت که ارزش اجتماعي يک انسان راستگو بالاتر است ازهر سرمايه مادي و چيزي با آن برابري نمي کند.

کوشش براي تقويت پايه هاي ايمان به خدا در دل مبتلايان و توجه دادن آنها به اين حقيقت که قدرت خدا مافوق تمام قدرتهاست و قادر برحل تمام مشکلاتي است که افراد ضعيف الايمان به خاطر آن به دروغ پناه مي برند . راستگويان در برابر حوادث گوناگون بر خدا تکيه دارند ولي دروغگوها در اين گونه موارد تنهايند.

پیشنهادات

-جهت پیشبرد اهداف آموزشی باید به خانواده مخصوصاً مادران در زمینه‌ی اصول تعلیم و تربیت آموزش ویژه ارائه گردد.

- محیط مدارس با توجّه به ذوق و علاقه به همکاری و همفکری دانش آموزان طراحی شود.

- معلمان سعی کنند محیط آموزشی را طوری طراحی کنند که کودکان احساس آرامش‌ کرده و با همدیگر همکاری و همیاری نمایند و اعتماد به نفس در آن‌ها ایجاد گردد.

-یکی از بهترین راه های پیشگیری از دروغگویی در کودکان این است که او را وادار نکنیم برای دفاع از خود دروغ بگوید. بهتر است اگر نسبت به دروغگویی وی مطمئن هستیم، بدون اشاره مستقیم و استفاده از واژه دروغگویی او را متوجه کار اشتباهش کنیم.

-صداقت داشتن را تحسین کنید .

-محیطی ایجاد کنید تا فرزندتان تمام احساساتش را براحتی بگوید و بیاد داشته باشید آنها را تحسین کنید و اعتماد به نفس آنان را بالا ببرید.

 



 

 

 

ارتباط با مدیر سایت:

نام و نام خانوادگی:

   پست الکترونیک:

     متن:

تماس با ما

889125
امروز
دیروز
ماه جاری
بازدید کل
1256
11056
54127
889125
امروز: شنبه، 20 آذر 1395


    شایان ذکر است پایگاه اطلاع رسانی مهرصبا در ویرایش و تلخیص مطالب مندرج مختار است.مدیریت

تمامی اخبار و مطالب و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.

© حقوق این سایت متعلق به مهرصبا میباشد و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

  

ورود یا عضویت

ورود

عضویت

ثبت نام کاربر
یا انصراف
مجوز استفاده از قالب خبري ناب نيوز براي اين دامنه داده نشده , براي اطلاعات بيشتر درباره مجوز استفاده از اين قالب به سايت خليلان رسانه مراجعه کنيد .