امروز یکشنبه, 14 آذر 1395 - Sat 12 03 2016




تغذیه در ماه مبارک رمضان برای ورزشکاران بدنسازی

سید مرتضی حسینی طی یادداشتی با عنوان تغذیه در ماه مبارک رمضان برای ورزشکاران بدنسازی در پایگاه خبری مهرصبا نوشت : 

  سحری هر چه دیرتر بهتر

روزه گرفتن تغییراتی در بدن ورزشکار ایجاد می کند که فرد خود را باید با شرایط جدید تطبیق دهد. پس باید بدانیم با این شرایط چگونه برخورد کنیم. در روزهای عادی سال وعده غذایی روزانه سه وعده است که در روزهای ماه مبارک رمضان دو وعده می شود که از لحاظ انرژی دریافتی تغییری حاصل نمی شود ولی از لحاظ کمبود مواد قندی آب و املاح احتمال بروز مشکل در ورزشکاران وجود دارد.

·  بهترین زمان

از لحاظ علمی بهترین زمان تمرینات و مسابقات در این ماه سه ساعت بعد از اذان صبح است چون بدن آمادگی بیشتری دارد. اما در عمل این مسئله امکان پذیر نیست و اکثر مسابقات به پس از افطار موکول می شود. در این حالت بهتر است شروع ورزش حدود سه ساعت بعد از افطار باشد تا غذای خورده شده فرصت هضم پیدا کند.

·  برنامه ریزی

فراموش نکنید نظم کاری و تمرین کردن در ماه رمضان تغییر می کند. پس ورزشکاران باید برنامه ریزی درست داشته باشند. در این ماه باید تغییراتی را در سیستم های تمرینی ایجاد کرد. در مجموع توصیه می شود که در ماه رمضان تمرینات ورزشی از سحر تا افطار سبک‌تر باشد چون بدن نمک و آب زیادی در جریان ورزش از دست می دهد.

·  تغذیه مناسب

اگر ورزشکاری بخواهد در این ماه دچار افت بدنی نشود باید در کنار تکنیک و تاکتیک خوب از شرایط غذایی مناسبی نیز برخوردار شود. ورزشکار حرفه ای باید کسری خوابی را که در هنگام سحر پیش می آید در طول روز جبران کند. سحری را تا جایی که امکان دارد دیر میل کند. قبل از ماه رمضان با طراحی تمرینات و برنامه ریزی درست برای این ماه انرژی موردنیاز خود را در بدن ذخیره کند، همچنین از فاصله افطار تا سحر به تدریج مایعات میل نماید. مصرف پروتئین زیاد در رژیم غذایی ورزشکاران روزه دار توصیه نمی شود چون سبب تولید مواد زیاد در خون و ایجاد خستگی حین ورزش می شود. ورزشکاران در ماه رمضان نسبت به افراد عادی نیاز بیشتری به قند و ویتامین ها دارند. همچنین مصرف مایعات فراوان از جمله آبمیوه ها قبل از ورزش مناسب است. مصرف خرما، سوپ، سبزیجات و شیر برای افطار ورزشکاران توصیه می شود. کمبود قند در بدن ورزشکاران حرفه ای ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود.

ورزشکاران روزه دار می توانند با مصرف مواد قندی و کربوهیدراتها مانند ماکارونی، عسل، سیب زمینی، قند و شیرینی جات در فاصله بین سحر و افطار این کمبود را جبران کنند.

 

 

 

 

ارتباط با مدیر سایت:

نام و نام خانوادگی:

   پست الکترونیک:

     متن:

تماس با ما

848694
امروز
دیروز
ماه جاری
بازدید کل
127
6456
13696
848694
امروز: یکشنبه، 14 آذر 1395


    شایان ذکر است پایگاه اطلاع رسانی مهرصبا در ویرایش و تلخیص مطالب مندرج مختار است.مدیریت

تمامی اخبار و مطالب و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.

© حقوق این سایت متعلق به مهرصبا میباشد و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

  

ورود یا عضویت

ورود

عضویت

ثبت نام کاربر
یا انصراف
مجوز استفاده از قالب خبري ناب نيوز براي اين دامنه داده نشده , براي اطلاعات بيشتر درباره مجوز استفاده از اين قالب به سايت خليلان رسانه مراجعه کنيد .