امروز یکشنبه, 21 آذر 1395 - Sun 12 11 2016




مدرسه متعالی من (قسمت ششم)

رضا عباسی اقدم در بخش ششم مدرسه متعالی من در پایگاه خبری مهرصبا نوشت :  نمون برگ شماره 3 طرح تعالی مدیریت مدرسه، استقرار نظام یاددهی-یادگیری

بحث مدارس هوشمند سالهاست که در سراسر جهان گسترش یافته و نه تنها از استقبال آن کاسته نشده، بلکه جامعیت و مقبولیت افزون تری هم یافته است. کره جنوبی درصدد است تا قبل از سال 2020 کتاب درسی را از مدارس حذف نماید و دانش آموزان فقط با یک تبلت به مدرسه بروند. در فنلاند در برخی از مدارس انجام تکالیف درسی با گوشی های هوشمند انجام می شود. پل سوارز، بهترین معلم سال ایالت ایلینویز آمریکا، فناوری را وارد کلاس کرده و آموزش تلفیقی را اجرا می کند. در اسپانیا طرحی تحت عنوان آموزش و پرورش ممنوعه، شروع شده که کل ساختار امروزی و تکراری آموزش را بهم ریخته است. در سوئد و ژاپن و کانادا و . . . آموزش آنگونه که ما می شناشیم درحال تغییر و منسوخ شدن است.

در نمون برگ شماره 3 ، ملاک های زیر وجود دارد:

* هدایت و راهبری دبیران در جهت بهبود و ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی: بر این اساس برگزاری دوره های آموزشی و جلسات هم اندیشی مورد نظر است. این برنامه نیازمند کیفیت افزایی مطالب و مدرسان است تا تأثیر شایسته ای داشته باشد. همچنین ابزارها و اهرم های تشویقی می طلبد تا دبیران و مدیران مطالب مطروحه را قبول کرده، یاد گرفته و بکار بندند.

* بهره گیری از فضا و تجهیزات مناسب آموزش، پرورشی و ورزشی: هرچند اداره آموزش و پرورش و مدارس بهترین استفاده و بیشترین تلاش را در این حوزه اعمال می کنند، اما زیرساخت های لازم برای تحقق این شاخص، کافی نیست. فضاهای ورزشی در اختیار آموزش و پرورش بسیار محدود است و وسایل و ابزار لازم در گردنه های بودجه و اعتبارات گم شده اند. با این اوصاف و با عدم تخصیص اعتبارات کافی جهت تجهیز شایسته مدارس، انتظار پیشرفت در این بخش، توقع معجزه است.

* هوشمندسازی مدرسه و کلاس: موضع گرفتن در برابر هوشمندسازی و واکنش های منفعلانه برخی مدیران و معلمان در مواجهه با هوشمندسازی، ناشی از عدم احاطه و تسلط و کمبود سواد فناوری است. قبل از هر اقدام و برنامه و تجهیزاتی، لازم است ابتدا مدیران و سپس معلمان به این باور و سواد علمی و توان کاربردی برسند تا بتوانند وارد این حوزه بشوند. درغیراینصورت هرریالی که هزینه شود، انبارسازی و دپو شدن منابع است.

* اجرای مناسب ارزشیابی: متأسفانه بحث تقلب در بین دانش آموزان ابزاری رایج و عادی شده است و برخوردهای معمولی و قانونی، با اغماض و ملاحظه موجب جری شدن دانش آموز و قبح زدایی از بحث تقلب شده است. در چین و ژاپن و کره و مالزی و هند و کشورهایی اروپایی، جریمه تقلب در امتحان مدارس بسیار سنگین و جدی بوده و حتی در حد احکام قضایی می باشد.

* توسعه فعالیت های علمی-پژوهشی: متأسفانه هنوز مباحث پژوهشی در نظام آموزش ما و حتی کل جامعه جا نیفتاده است در جهان امروز فرایند آموزش بر اساس پژوهش محوری است. دانش آموزان، معلمان و مدیران ما هنوز با پژوهش همراه و همرأی نشده اند که این امر همت و برنامه ای مدون و جامع از سوی وزارت را می طلبد تا کل نظام آموزشی را به تحرک و چالش وادارد، و این خود نیازمند اعتبارات و فرهنگ سازی است.

*بندهای دیگر نمون برگ 3 شامل کارافزارهای آموزشی، روشهای فعال تدریس، استفاده از ظرفیت دیگر محیط ها، تجهیزات مناسب آموزشی و . . . شاخص هایی بسیار ارزشمند دارند اما جهت اجرا نیازمند اعتبار و زیرساخت و توجه و تفویض اختیارات به مدارس است تا رضایت بخش و مطلوب اجرا شود./

ادامه دارد . . .

 

ارتباط با مدیر سایت:

نام و نام خانوادگی:

   پست الکترونیک:

     متن:

تماس با ما

892593
امروز
دیروز
ماه جاری
بازدید کل
715
4009
57595
892593
امروز: یکشنبه، 21 آذر 1395


    شایان ذکر است پایگاه اطلاع رسانی مهرصبا در ویرایش و تلخیص مطالب مندرج مختار است.مدیریت

تمامی اخبار و مطالب و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.

© حقوق این سایت متعلق به مهرصبا میباشد و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

  

ورود یا عضویت

ورود

عضویت

ثبت نام کاربر
یا انصراف
مجوز استفاده از قالب خبري ناب نيوز براي اين دامنه داده نشده , براي اطلاعات بيشتر درباره مجوز استفاده از اين قالب به سايت خليلان رسانه مراجعه کنيد .