امروز دوشنبه, 15 آذر 1395 - Mon 12 05 2016




چگونه شادزندگی کنیم؟

فریبا پزشکی طی یادداشتی با عنوان چگونه شادزندگی کنیم در پایگاه خبری مهرصبا نوشت:درعصرحاضرکه همه خود راسخت مشغول کاروزندگی کرده ایم ،واسترس وافسردگی شده همراه خیلی از ما ،شادبودن وشادزندگی کردن مهارتی است که بایدآن را فراگرفت.زمانی که احساس افسردگی و یا ناراحتی می‌کنید ممکن است به باشگاه ورزشی بروید و یا از خانه خارج شوید و یا به دیدار یک دوست بروید، ولی حال اگر خارج شدن از خانه و یا هیچ کدام از شرایط بالا میسر نبود تکلیف چیست؟بسیاری فکرمیکنندبرای شادبودن حتما باید مسافرت رفت یا شادبودن هزینه دارد اما اینگونه نیست با ساده ترین روشها نیز میتوان زندگی شاد وخوشایندی داشت ،اشتباه نکنید قصد ما این نیست که شما را مدام شادنگه داریم بلکه بیشتر مایلیم تا به جای احساس ناراحتی، خشم، افسردگی و اضطراب، حداقل یک یا چند بار در روز شادی را حس کنید.                                                                                                                                        

1- در حال زندگی کنید

 

در لحظه باشید! به طور مثال بهتر است که هنگام صرف شام با خانواده به جای نگرانی برای قرار ملاقات روز آینده به غذا، جمع خانواده و صحبت تان فکر نمایید.به یادداشته باشید برای چیزیکه هنوز اتفاق نیفتاده ذهن خودرازیاد مشغول نکنید.

 

2-بلند بخندید

 

خندیدن، میزان هورمون "اندروفین" و هورمون های دیگری را که به خوشی و آرامش شما می انجامد افزایش می دهد و در عین حال تولید هورمون اضطراب را کاهش میدهد.دانشمندان درتحقیقات خود دریافته اند که حتی  نگه داشتن لبها به حالت خنده موجب ایجاد احساس شادی میشود .

 

3-خوب بخوابید

 

بهتر است که روزانه برای مدتی کوتاه استراحت کنید و شب ها هم در حالی که کتاب می خوانید به رختخواب بروید وبخوابید.

 

4-به موزیک گوش دهید

 

شنیدن موسیقی آرام قسمتی از مغز را فعال می کند که باعث شادی می شود. در ضمن این راهکار به کسب آرامش هم می انجامد

 

5-منظم باشید

 

با وجود شلوغی میز کارتان که پر از کاغذ، مجله و صورت حساب است، یا کابینت آشپزخانه تان که بسیار نامنظم است نمیتوانید تمرکز کنید. به علاوه با انجام کارهای تکراری روزانه مثل جارو زدن، گردگیری و شستشوی زمین هم می توانید به آرامش و شادی برسید(البته فقط در صورتی که این کارها را با تمرکز کامل انجام دهید).

 

6-برای انجام کارهایتان لیستی تهیه نمایید

 

هیچ چیز بهتر از این نیست که وظایف تان را بنویسید. این کار باعث می شود تا اهداف تان را شناسایی کرده و تنش و نگرانی را از وجودتان دور کنید. سپس مطمئن شوید که آیا همه وظایفتان را به خوبی انجام داده اید. کارهایی را که در اولویت نیستند و از آنها لذت نمی برید را از برنامه زندگی خود حذف نمایید.

 

7-برای انجام هر کاری، زمان مشخصی را اختصاص دهید

 

افرادی که در یک زمان به انجام چند کار می پردازند، بیشتر به بیماری فشار خون مبتلا می شوند.زمانی که با تلفن صحبت می کنید، به جای انجام همزمان شستشوی لباس ها یا نظافت آشپزخانه، بهتر است به راحتی بنشینید و به مکالمه خود تمرکز کنید و نیز زمانی که با کامپیوتر کار می کنید به کار یا پروژه دیگری نپردازید. بهتر است که ابتدا کار نخست را به اتمام برسانید سپس به کار دیگری بپردازید

 

8-اخبار را کمتر بینید و دنبال کنید

 

به خاطر داشته باشید که هر فردی ظرفیتی محدود برای تحمل استرس روزانه دارد پس سعی کنید ظرف استرس هر روز خود را بیهوده پر نکنید. برای یک هفته هیچ روزنامه ای را نخوانید، به هیچ اخباری گوش نکنید و به عناوین اخبار هم اهمیت ندهید، با این کار از دنیای پُر تنشی که این خبرها برای ما ساخته اند دور می شوید. در عوض زمانی را به عبادت، پیاده روی، شرکت در کلاس هایی که دوست دارید اختصاص دهید

 

9-قدر شناسی را تمرین کنید

 

فقط کافی است از افرادی که دور وبرمان هستند شروع کنیم آنهایی که مارا دلگرم کرده اند،روحیه داده اند،وحتی کمک کوچکی به ما کرده اند،ممنون باشیم

 

10-با طبیعت آشتی کنید

 

باغبانی کنید ،گلها را نگاه کنید ،حتی بوییدن مرکبات ومیوه ها آنهم وقتی استرس داریدمیزان نگرانی شمارا بسیار کاهش میدهد.

 

11-برای کمک به دیگران داوطلب شوید

 

کمک کردن به دیگران باعث می شود تا بسیاری از مشکلات خودتان هم برایتان حل شود و در ضمن باعث ارتباط اجتماعی بیشتر نیز می گردد. از آنجایی که افراد شاد بیشتر از دیگران مایل به کمک دیگران هستند، همیاری با دیگران، شادی و رضایت فرد را افزایش می دهد.یکی از تحقیقات حاکی از آن است که کمک داوطلبانه باعث افزایش شادی، رضایت از زندگی، عزت نفس، تسلط بیشتر به زندگی، سلامت بدنی و کاهش اضطراب می شود.

 

12–به خانواده و دوستان نزدیکتان اهمیت دهید

 

یکی از تحقیقات انجام شده در مورد 1300 نفر حاکی از آن است که کسانی که دوستان نزدیک و صمیمی بیشتری دارند، نسبت به آنهایی که فقط یک یا دو دوست صمیمی دارند، فشار خون، چربی و قند خون و هورمون اضطراب شان کم تر است به طور کلی زنان بیش از مردان از روابط دوستانه خود با خانواده و همسرشان لذت می برند.

 

بسیاری از بررسی ها این نکته را خاطرنشان می کند، افرادی که احساس تنهایی و اضطراب دارند و گوشه گیری می کنند، 3 تا 5 برابر بیشتر از کسانی که به دیگران محبت می کنند، (با دیگران صمیمی هستند و به خوبی ارتباط برقرار می کنند)، بیمار می شوند و زودتر مرگ به سراغ شان می آید.

 

13-ایمان خود را محکم کنید

دکتر "دیوید مایر" استاد روان شناسی دانشکده "هوپ" هلند معتقد است "پس از بررسی های بسیار به این نتیجه رسیدیم که افراد با ایمان شادتر از کسانی هستند که پایه های اعتقادی سست دارند و بهتر می توانند با مشکلات و ناراحتی ها مقابله نمایند. اعتقاد و ایمان به زندگی بسیاری از افراد معنا می بخشد، قدرت پذیرش آنها را زیاد می کند، آنها را به عالم معنویت و دنیایی غیر از دنیای مادی سوق می دهد.

ارتباط با مدیر سایت:

نام و نام خانوادگی:

   پست الکترونیک:

     متن:

تماس با ما

856723
امروز
دیروز
ماه جاری
بازدید کل
2003
6153
21725
856723
امروز: دوشنبه، 15 آذر 1395


    شایان ذکر است پایگاه اطلاع رسانی مهرصبا در ویرایش و تلخیص مطالب مندرج مختار است.مدیریت

تمامی اخبار و مطالب و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.

© حقوق این سایت متعلق به مهرصبا میباشد و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

  

ورود یا عضویت

ورود

عضویت

ثبت نام کاربر
یا انصراف
مجوز استفاده از قالب خبري ناب نيوز براي اين دامنه داده نشده , براي اطلاعات بيشتر درباره مجوز استفاده از اين قالب به سايت خليلان رسانه مراجعه کنيد .