امروز دوشنبه, 02 اسفند 1395 - Mon 02 20 2017




استمرار ولایت با طلوع منجی موعود

 

رهروان راه حق و حقیقت، آدینه ها را چشم در راهند تا زنگارهای انتظار را با شوق وصال بزدایند و با ظهور نورانی منجی عالم، برپایی حکومت عدل و عدالت را به نظاره بنشینند؛ دوازدهمین پیشوای شیعیان که عطر وجودش، تسلی بخش آلام مستضعفان و درماندگان جهان در سراسر این گیتی پهناور است.

شهر سامرا در 15شعبان 255 هجری قمری با قدوم نوزادی نورباران شد که بشارت میلاد او را تمام فرستادگان خدا داده بودند؛ ایشان که با ظهورشان پرچم عدالت و آزادی را در سراسر گیتی برافراشته خواهند کرد و با دستانی پربرکت پایه های کاخ جور و ظلم زمانه را در هم می شکند.
پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری(ع) یازدهمین امام و مادر گرامی شان نرجس خاتون بود. وجود حدیث ها و روایت های گوناگون درباره میلاد منجی عالم بشریت که بساط جور و ستم را برخواهد چید و نامش مهدی(عج) خواهد بود، نگرانی و وحشت دستگاه حکومت را از ولادت این نوزاد برانگیخت و سبب افزایش فشارها بر امام حسن عسکری(ع) شد.
روزی شیعیان و پیروانان خاص امام حسن عسکری(ع) به محضر ایشان رسیدند و از یازدهمین پیشوای شیعیان خواستند تا امام بعد از خود را به آنها معرفی کند و آن بزرگوار نیز چنان کرد و پسرش حضرت مهدی(عج) را به آنان نشان داد و فرمود: «پس از من، این پسر امام شماست و خلیفه من است در میان شما، امر او را اطاعت کنید، از گرد رهبری او پراکنده نگردید، که هلاک می شوید و دینتان تباه می گردد. این را هم بدانید که شما او را پس از امروز نخواهید دید، تا اینکه زمانی دراز بگذرد. بنابراین از نایب او، عثمان بن سعید، اطاعت کنید.»
بدین ترتیب یازدهمین پیشوای شیعیان(ع) رهروانان خود را از واقعه غیبت آگاه ساخت و آنها را برای این زمان آماده کرد.
با شهادت امام حسن عسکری(ع) در 260 هجری قمری، دوره امامت حضرت قائم(عج) آغاز و در همین زمان غیبت صغرا شروع شد و 69 سال به طول انجامید. در این زمان حضرت مهدی(عج) از راه نایبان خاص خود به اداره امور مردم پرداختند و پیروان خود را هدایت کردند، این دوره در حقیقت فرصتی برای آماده سازی شیعیان برای غیبت کبرا بود و از سال 329 هجری دوران غیبت کبرا آغاز شد که تا به حال نیز ادامه دارد.
در این دوره از غیبت که زمان پایان آن نیز مشخص نیست، پاسخ به پرسش ها و احکام مردم بر عهده نایبان عام قرار دارد. خواست الهی بر این استوار شده است که رهپویان راه حق با ایجاد آمادگی فکری، فرهنگی و معنوی در خود، زمینه تشکیل حکومت واحد جهانی اسلامی را فراهم آورند. حکومتی که با ظهور امام زمان(عج) شکل می گیرد و در سایه آن سرتاسر عالم پر از عدل و داد خواهد شد.
«حجت الاسلام سید محمد مسعود معصومی» مدرس حوزه و دانشگاه در گفت و گو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز میلاد حضرت مهدی(عج) با اشاره به این که مشیت و خواست الهی بر استمرار امامت و ولایت در طول تاریخ بشری قرار گرفته است، گفت: غیبت از جمله مسایلی محسوب می شود که خداوند در تقدیر انسان برای کمال و تعالی بندگانش و دستیابی آنها به سعادت گنجانده است. شماری از عالمان تنها به روایت هایی استناد می کنند که غیبت را ناشی از بی وفایی و پیروی نکردن مردم از امام زمان خود می دانند، اما این تمام علت نمی تواند باشد بلکه در روایت های ما فلسفه های متعدد دیگری نیز برای این موضوع مطرح می شود.
این پژوهشگر امور دینی به بیان روایتی از رسول اکرم(ص) پرداخت و اظهار داشت: «غیبت به خاطر این است که همه آنچه را که مردم به صورت بالقوه دارند، بروز کند و کمالات نهفته آنها شکوفا شود و ارتقا یابد.» رشد و تعالی انسان با اطاعت از فرمان خداوند، حفظ شئون و حدود الهی و رعایت احکام و قوانینی که زندگی فردی و اجتماعی آنان را سامان می بخشد، امکان پذیر است.
وی گسترش ولایت مداری در جامعه را جزء فلسفه غیبت برشمرد و یادآور شد: با توجه و دقتی بیشتر در این ارتباط در می یابیم که دلیل تشکیل حکومت ها را هم می توان به این موضوع مرتبط دانست و به تعبیر دیگر حکومت ها نقشی اساسی را در تعالی یا انحراف مردم از ضوابط اسلامی و انسانی در دوره غیبت ایفا می کنند. همچنین دستگاه های مرجعیت، حوزه های علمیه و حرکت های بشردوستانه و آزادیخواهانه در سراسر دنیا اگر مبتنی بر اصولی باشد که باعث شکوفایی بشر شود همگی می تواند بخشی از فلسفه غیبت به شمار آید. با این نگاه غیبت یک عنصر سازنده به شمار می رود که موجب رشد انسان ها می شود.
این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه روایتی از امام صادق(ع) نقل کرد و افزود: امام صادق(ع) در این روایت می فرماید: «اگر علم را 27 قسمت کنند تمام مردم تا زمان ظهور حضرت حجت(عج) تنها سه قسمت از آن کشف می کنند و 24 قسمت دیگر آن را امام زمان(عج) خواهد آورد.» معنای این حدیث آن است که اگر انسان ها تمام تلاش و کوشش خود را به کار بندند و با گام برداشتن در راه اعتلای علم و دانش، هرچه زودتر سه قسمتی را که پیش از آمدن حضرت مهدی(عج) باید به آن دست یابند، کشف کنند زمان ظهور ایشان را نزدیک تر خواهند کرد. پس اگر فلسفه غیبت را بر این پایه نیز مورد بررسی قرار دهیم، این امر حرکت و قیامی علمی، اجتماعی و فکری محسوب می شود و عاملی برای پویایی جامعه به شمار می رود.
حجت الاسلام معصومی با اشاره به برداشت های نابجا و غلط از مساله غیبت، بیان داشت: این طرز تلقی، زمینه ناامیدی جامعه را فراهم می آورد به عنوان مثال برخی معتقدند هنگامی دوازدهمین پیشوای شیعیان(عج) ظهور می کنند که فساد تمام جامعه را فراگرفته باشد و به همین علت نباید در راستای روشنگری مردم و برچیدن ظلم و فساد اقدام و عملی انجام داد و اگر پرچمی در زمان غیبت برای حکومت اسلامی بلند شود این پرچم کفر به شمار می رود که برداشتی بسیار اشتباه است و به هیچ عنوان هدف آفریدگار را از مساله غیبت مهیا نمی کند و اندیشمندان و عالمان با آن به مخالفت برخاسته اند.
این پژوهشگر امور دینی مشیت کلی و ثابت الهی را مبتنی بر مصالح بشر دانست و تصریح کرد: مساله های چون غیبت، بعثت و ولایت از آن جمله اموری هستند که نمی توانند زیان و ناامیدی بشر را سبب شوند و حاکمیت ظلم و ستم را در جامعه به دنبال داشته باشند. خداوند در قرآن به موضوع غیبت می پردازد و به حکومت و حاکمیت مستضعفان در جهان هنگام ظهور حضرت مهدی(عج) اشاره می کند و صلاح و نجات بشر را همزمان با ظهور منجی عالم بشریت(عج) به تصویر می کشد.
وی موضوع ظهور که پایه تشکیل حکومت فراگیر اسلامی است و همچنین حضور و وجود یارانی که امام زمان(عج) را در انجام رسالتش یاری رسانند، دو عنصر مهم ارزیابی کرد و گفت: لازمه تربیت و پرورش افرادی که بتوانند در رکاب حضرت مهدی(عج) زمینه ساز ایجاد حکومت اسلامی و عدالتخواهانه باشند، داشتن آگاهی، بینش، رشد و دستیابی به کمال است و یکی از شرایط ظهور نیز همین بلوغ به شمار می رود. یاران امام زمان(عج) فرماندهان و کارگزاران ایشان در برپایی عدل جهانی هستند. این افراد قرار نیست که آسمان بیایند و می بایست که باید در زمان غیبت تربیت شوند. بنابراین نتیجه غیبت، رشد یافتگی شماری از مردم برای کمک به امام زمانشان در برقراری حکومت عدل در جهان به شمار می رود.
این مدرس حوزه و دانشگاه در ارتباط با وظیفه پیروانان حضرت مهدی(عج) در زمان غیبت، اظهار داشت: اگر بخواهیم به موضوع غیبت نگاهی فعالانه و مثبت داشته باشیم تکلیف انسان مشخص می شود اگر کمال و رشد انسانی و ارتقای معرفت و علم بشری زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) باشد، مهمترین وظیفه رهروانان افزایش بصیرت و آگاهی خود است که در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) بتوانند با درک ایشان از وجودشان بهره ببرند و هم وی را در انجام دادن رسالتش یاری کنند و این طور نباشد که بشر به آن درجه از جهالت برسد که به رویارویی با ایشان بپردازد. بنابراین پیروانان آن حضرت می بایست در جهت رشد و شکوفایی علمی و عقلانی جامعه بشری و کمالات درونی انسان ها گام بردارند و از علم به جای آنکه در راستای افزایش ظلم بهره ببرند از آن برای گسترش عدالت و استحکام اندیشه های اسلامی دینی استفاده کنند. بنابراین نقش بشر در زمان غیبت چه به عنوان فرد یا حکومت ایجاد و ارتقا بصیرت انسان ها و آشنا کردن آنها با ارزش های اسلامی، دینی و عقلانی است.
حجت الاسلام معصومی با اشاره به این که دوازدهمین پیشوای شیعیان(عج) در زمان ظهور، نخبگان و اندیشمندان را در اطراف خود جمع می کنند، یادآور شد: این موضوع یک هم افزایی فکری را به وجود می آورد و هنگامی که دستاوردهای بشر از انحصار قدرت بزرگ خارج شود و در اختیار تمام بشر قرار بگیرد موجب رشد مضاعف علمی در جهان خواهد شد. دوره غیبت در حقیقت زمان بروز عقلانیت بشر خواهد بود و هر فردی که در جهت هدایت عقلانیت بشر گامی را به جلو بردارد در حقیقت برای ظهور زمینه سازی می کند و ما مکلف و موظف هستیم که در این مسیر حرکت کنیم.
این پژوهشگر امور دینی هدف از ایجاد حکومت اسلامی را هدایت جامعه عنوان کرد و افزود: اگر نظم و امنیت در جامعه برقرار شود اما به رشد و بالندگی جامعه نیانجامد، مطلوب نیست و این امر ناامنی فکری، فرهنگی و مذهبی ایجاد می کند. پس بایستی که با سیاستگزاری صحیح انسان ها را به طرف ارزش های دینی فراخواند. ظهور امام زمان(عج) با بلوغ فکری و علمی بشر امکان پذیر است.
این مدرس دانشگاه با اشاره به تلقی های اشتباهی که از نشانه های ظهور وجود دارد، بیان داشت: برخی می پندارند که نشانه های ظهور به دلیل آن گفته شده است که زمان ظهور پیش بینی شود و بر این پایه شماری از جریان ها در این ارتباط به پیشگویی می پردازند و بعضی با سوءاستفاده از این مساله به همانندسازی نشانه های ظهور با شرایط و موقعیت کنونی، زمان ظهور را پیش بینی می کنند که این امر با فلسفه معلوم نبودن زمان ظهور در تضاد است. بیان نشانه های ظهور برای پیش بینی زمان ظهور نیست بلکه موضوعی برای اثبات این مساله محسوب می شود.
وی با طرح این پرسش که بیان نشانه های ظهور در روایت ها و حدیث ها به چه دلیلی بوده است، گفت: علت بیان نشانه ظهور برای دوران بعد از ظهور است، به این معنا که پس از آن که حضرت مهدی(عج) ظهور کرد، برای این که صحت و صحیح بودن ادعای فردی که مدعی امام زمان بودن است ثابت شود، می بایست از نشانه های ظهور در این ارتباط بهره برد. نشانه های ظهور دو دسته اند برخی قطعی و شمار دیگر غیر قطعی اند. به طور مثال ظهور سفیانی را از نشانه های قطعی می دانند اما نمی توان هر حرکت ظلمی را در دنیا به این موضوع تشبیه کرد. برخی نشانه ها زیاد و عام هستند و شمار دیگری از نشانه ها خاص به شمار می روند و به طور حتم اتفاق می افتد.
حجت الاسلام معصومی با اشاره به برخی همانندسازی هایی که در زمان کنونی انجام می شود، اظهار داشت: ممکن است برخی از آنها صحیح و شماری نادرست باشد. ما آرزو می کنیم که این تشبیه ها صحیح باشد چون در آن صورت ظهور حضرت قائم(عج) نزدیک است. اما این که به طور قطعی در این ارتباط اظهار نظر کنیم، صحیح نیست. اینها آرزوهایی است که به منطق عقلی و شرعی مجهز نیست.
این پژوهشگر امور دینی ظهور امام زمان(عج) را لازمه برقراری عدالت همه جانبه و جهانی دانست و یادآور شد: پس از آن که حضرت مهدی(عج) ظهور کردند، از مرحله گذار به طرف استقرار کامل حکومت فراگیر اسلامی و عدالتخواهانه حرکت می کنند، فرماندهان و یاران امام(عج) به ایشان ملحق می شوند و در روایت ها آمده است که 10 هزار تن به آنها می پیوندند که آنان برای رسیدن به حاکمیت الهی و عدل در جهان تمام تلاش خویش را به کار می بندند و این دوره گذار است که با زمان استقرار حکومت ایشان تفاوت اساسی دارد. بیشتر مکاتب تصویری خونبار از این برهه به تصویر می کشند که این موضوع تصوری صحیح از نجات بشر و ظهور منجی عالم نیست و در نگاه و اندیشه مهدویت جایی ندارد.
وی ظهور حضرت قائم(عج) را حرکتی فراگیر اجتماعی برای نجات انسان عنوان کرد و افزود: وقتی ایشان می آیند، آزادیخواهان و صلح طلبان جهان با امام(عج) همراه خواهند شد و افرادی که تشنه عدالت، معرفت و صلح هستند در برابر دین تسلیم می شوند و تنها تعدادی زورگو و مستبد از میان خواهند رفت. امام صادق(ع) در روایتی می فرماید: «در دوران ظهور حضرت سلاح شما مردم منطق و خرد و عقلانیت و ارزش های معنوی شماست.»
این پژوهشگر امور دینی در پایان زبان را برای گفتن ویژگی های حضرت قائم(عج) ناتوان دانست و تصریح کرد: تمام خوبی های ممتاز پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) در وجود دوازدهمین پیشوای شیعیان(عج) جمع شده اند و این ایشان مجموعه ای از زیبایی ها پروردگار محسوب می شوند. امام بزرگواری که روزی جهان را از عدل و داد پر می کنند و حکومت فراگیر اسلامی را در جهان حاکم می سازند.
*گروه اطلاع رسانی ایرنا (مهساشریفی)

ارتباط با مدیر سایت:

نام و نام خانوادگی:

   پست الکترونیک:

     متن:

تماس با ما

1266217
امروز
دیروز
ماه جاری
بازدید کل
5208
6759
110159
1266217
امروز: دوشنبه، 02 اسفند 1395


    شایان ذکر است پایگاه اطلاع رسانی مهرصبا در ویرایش و تلخیص مطالب مندرج مختار است.مدیریت

تمامی اخبار و مطالب و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.

© حقوق این سایت متعلق به مهرصبا میباشد و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

  

ورود یا عضویت

ورود

مجوز استفاده از قالب خبري ناب نيوز براي اين دامنه داده نشده , براي اطلاعات بيشتر درباره مجوز استفاده از اين قالب به سايت خليلان رسانه مراجعه کنيد .