امروز پنج شنبه, 18 آذر 1395 - Thu 12 08 2016




تبریز ویترین طرح‌های هنگفت زیرگذر و روگذر/ مسیرگشایی‌ برزمین ماند

پروژه‌های مسیر گشایی تبریز برای خارج کردن مناطق در معرض خطر از بن بست ترافیکی و امدادی در حالی برزمین مانده است که شهرداری تمایل عجیبی به طرح های هنگفت زیرگذر و روگذر نشان می دهد. 

به گزارش پایگاه خبری مهرصبا به نقل از خبرگزاری مهر ؛ تبریز ازجمله کلان‌شهرهای کشور است که با توجه به بافت فرسوده و درصد بالای حاشیه‌نشینی در آن، موضوع مسیر گشایی های جدید و خارج ساختن مناطق در معرض خطر از بن بست ترافیکی و امدادی اهمیت بالایی دارد، موردی که با توجه به زلزله‌خیزی منطقه و افزایش روزافزون جمعیت شهری در تبریز، بیش‌ازپیش ضروری به نظر می‌رسد اما بااین‌حال کارهای انجام‌شده در سطح شهر چندان سنخیتی با این ضرورت بدیهی ندارد.

در این میان شهرداری نیز به‌عنوان نخستین و اصلی‌ترین متولی این امور چندان تمایلی به حضور در چنین پروژه‌هایی ندارد و طرح‌هایی چون احداث زیرگذر و روگذر و رساندن بام برج‌ها و مجتمع‌های تجاری آن‌هم در مناطق برخوردار شهر و گاه فاقد توجیه، اولویتی به‌مراتب بیشتر از مسیر گشایی در مناطق مستعد خسارات جبران‌ناپذیر در مواقع بحرانی یافته است.

شهرداری به دنبال حرکت‌های ویترینی است

یکی از اعضای شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به علت اجرا نشدن پروژه‌های مسیر گشایی در سطح شهر اظهار داشت: متأسفانه تاکنون در شورای اسلامی چهارم تنها مسیر گشایی های کوچکی اتفاق افتاده و این پروژه‌ها به علت بالا بودن هزینه اجرایی و عملیاتی برای تملک املاک چندان چشمگیر نیست و شهرداری به دنبال حرکت‌های ویترینی است تا پروژه‌هایی را اجرا کند که چشمگیر هستند.

علی شیاری همچنین در ادامه با بیان اینکه اجرای پروژه‌های مسیر گشایی در تبریز تقریباً تعطیل است، افزود: در بودجه شهرداری برای اجرای پروژه‌های مسیر گشایی اعتبارات کمتری در نظر گرفته می‌شود و در آخر سال نیز به بهانه‌های مختلف اجرای این پروژه‌ها را به سال‌های بعد منتقل می‌کنند.

وی تصریح کرد: شهرداری تبریز به دنبال اجرای پروژه‌های عظیمی است که در سطح شهر چشمگیر باشد و برای معرفی این نوع پروژه‌ها نیز هزینه‌های تبلیغاتی کلانی را صرف می‌کند.

شیاری بابیان اینکه شهرداری به دنبال حرکت‌های ویترینی است، گفت: زمانی که در سطح شهر خیابانی مسیر گشایی می‌شود، اکثر شهروندان از اجرای آن باخبر نمی‌شوند و شهرداری نیز به‌این‌علت به اجرای این نوع پروژه‌ها رغبتی ندارد و تنها به اجرای پروژه‌هایی علاقه‌مند‌است که با اجرای آن تمام شهروندان باخبر شوند.

اعتبار بالای یک هزار میلیارد ریال برای مسیر گشایی ها!

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص علل عدم اجرای پروژه‌های مسیر گشایی خاطرنشان کرد: تمام مناطق برای مسیر گشایی بودجه‌ای را پیش‌بینی کرده‌اند و بودجه‌ها نیز ارقام قابل‌توجهی است، اما اولویت مسیر گشایی با پروژه‌هایی خواهد بود که توسط شهرداری پیشنهاد داده شود و اجرای آن نیز به تائید شورای شهر برسد.

علی باغبان با اشاره به مشکلات اجرای پروژه‌های مسیر گشایی افزود: زمانی که شهرداری پروژه تملک و مسیر گشایی را اجرا می‌کند، شهروندان به‌منظور در اختیار گذاشتن ملک خود تمایل به دریافت نقدی از شهرداری دارند و در نتیجه درآمد نقدی شهرداری کاهش می‌یابد و به‌طور طبیعی در چنین وضعیتی پروژه‌های مسیر گشایی در اولویت‌های کاری بعدی شهرداری قرار می‌گیرد.

وی بابیان اینکه سال گذشته نیز این امر بسیار اتفاق افتاده و هرسال اجرای پروژه‌های مسیر گشایی به سال آینده انتقال می‌یابد، تصریح کرد: در بودجه امسال شهرداری تبریز برای اجرای پروژه‌های مسیر گشایی بالای یک هزار میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی‌شده است.

این عضو شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز بابیان اینکه شهرداری به علت کمبود درآمد مالی رغبت زیادی برای اجرای پروژه‌های پیمانکاری دارد، اظهار داشت: تفاوت این دو پروژه در این است که در اجرای پروژه مسیر گشایی شهرداری باید به صاحبان ملک در مقابل تملک اراضی پول نقدی پرداخت کند اما در پروژه‌های پیمانکاری، پیمانکار بعد از اتمام پروژه موردنظر پول خود را از شهرداری دریافت می‌کند.

باغبان با اشاره به اینکه اولویت پروژه‌های مسیر گشایی با پروژه‌هایی خواهد بود که بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند، اظهار داشت: پروژه مسیر گشایی خیابان منتش واقع در قدس ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اتمام پنج درصد باقی‌مانده آن شهرداری باید نزدیک ۵۰ میلیارد ریال هزینه کند.

اولویت مسیر گشایی ها با پروژه‌هایی خواهد که پیشرفت فیزیکی بالایی داشته باشند

داود امیر حقیان دیگر عضو شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به‌پیش بینی بالای ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های مسیر گشایی در بودجه امسال شهرداری اظهار داشت: اولویت مسیر گشایی ها با پروژه‌هایی خواهد که پیشرفت فیزیکی بالایی داشته باشند و پروژه‌هایی که در آنها هیچ نوع تملکی صورت نگرفته در اولویت‌های کاری بعدی شهرداری خواهد بود.

در این میان نکته جالب‌توجه این است که حتی اجرای پروژه‌های هم‌جنسی چون زیرگذر و روگذرها با بهانه گره‌گشایی از ترافیک، در مناطق بالای شهر با ولع و حساسیت بیشتری نسبت به مناطق مرکزی و پایین‌شهر صورت می‌گیرد و درحالی‌که یک پروژه روگذر در مناطق کمتر برخوردار تبریز مدت‌ها مایه اتلاف زمان و هزینه مردم گرفتار در ترافیک حاصل از این طرح‌ها می‌شود، چندین پروژه پرحجم و سنگین و عموماً بدون تأثیری قابل‌توجه در گره‌گشایی از بار ترافیک اصلی تبریز، از زیر و روی خیابان‌های بالای شهر سر برمی‌آورند.

به نظر کارشناسان و حتی برخی از اعضای شورای شهر تبریز، شهرداری رغبتی به اجرای پروژه‌های مسیر گشایی ندارد چراکه اجرای این نوع پروژه‌ها چندان سروصدایی در سطح شهر ایجاد نمی‌کند و به دنبال اجرای پروژه‌های عظیمی است که در سطح شهر چشمگیر باشد.

البته در پایان باید به این نکته نیز اشاره کرد که عدم همکاری شهروندان با شهرداری بر سر دریافت پول نقدی جهت تملک املاک و عدم توافق آنها با نیز یکی از دلایل اجرا نشدن پروژه‌های مسیر گشایی در سطح کلان‌شهر تبریز و موکول شدن آنها به سال‌های آینده است و موجب می‌شود تا اعتبار این پروژه‌ها در دیگر طرح‌های شهری هزینه شود.

زهرا ناصران

ارتباط با مدیر سایت:

نام و نام خانوادگی:

   پست الکترونیک:

     متن:

تماس با ما

874080
امروز
دیروز
ماه جاری
بازدید کل
1320
6259
39082
874080
امروز: پنج شنبه، 18 آذر 1395


    شایان ذکر است پایگاه اطلاع رسانی مهرصبا در ویرایش و تلخیص مطالب مندرج مختار است.مدیریت

تمامی اخبار و مطالب و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.

© حقوق این سایت متعلق به مهرصبا میباشد و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

  

ورود یا عضویت

ورود

عضویت

ثبت نام کاربر
یا انصراف
مجوز استفاده از قالب خبري ناب نيوز براي اين دامنه داده نشده , براي اطلاعات بيشتر درباره مجوز استفاده از اين قالب به سايت خليلان رسانه مراجعه کنيد .