امروز دوشنبه, 15 آذر 1395 - Mon 12 05 2016




استرس چگونه خودش را در زبان بدنتان نشان می دهد؟

تا امروز چند پروژه را به دلیل اضطرابی که در جلسات کاری داشتید و عدم اطمینانی که با هر حرکت دست داده اید؟ آیا برای تان پیش چهره و بدنتان نشان می دادید، از آمده که نتوانید پروژه ای را که ماه ها رویش وقت گذاشته اید، به درستی استرس تان را کنترل کنید؟ آیا در ارائه کنید، فقط چون نمی توانستید مواجهه با رقبا یا مشتری هایتان کنترل رفتار خود را از دست می دهید و آدمی بی دست و پا به نظر می رسید؟

شاید هم به زودی قرار است وارد دنیای کسب وکار و تجارت شوید و می خواهید استایل فردی با اعتماد به نفس کامل را از همین حالا تمرین کنید. در این صورت ادامه مطلب را از دست اضطراب در زبان بدن آشنا شوید ندهید تا با مهم ترین نشانه های و راه های رفع آنها را بیاموزید.

اضطراب چیست؟

تصور کنید که کارتان را درست انجام نداده اید و رئیس تان آرام آرام به سمت شما می‏آید تا در مورد پیشرفت کار سوال کند. در این لحظه چه حالی دارید؟ مسلما آنچه تجربه می‌کنید، رنگ و بوی ترس دارد، اما ترس نیست. شما احساس خطر می‌کنید، می‌ترسید موقعیت تان به خطر بیفتد، تا حدودی شرمنده اید، دلتان می‌خواهد فرار کنید و... مجموع این احساسات از شما آدمی مضطرب می‌سازد. اگرچه اضطراب می ‏تواند بسیار ناخوشایند باشد، اما باید بدانید که این هیجان بخشی از سازوکاردفاعی فیزیولوژیک بدن است و شما را نسبت به خطراتی که در انتظارتان است، آگاه می‌کند.

معمولا هنگام یک قرار ملاقات جدید، رفتن به بیمارستان، هنگام امتحان، در طول یک مصاحبه شغلی و خلاصله هر تجربه جدیدی، سر و کله اضطراب هم پیدا می‌شود. در این شرایط نگرانی، زندگی را برای شما تلخ می‏ کند و خواب و خوراک تان را می‌گیرد. البته فراموش نکنید که تجربه اضطراب تا حدی طبیعی است و به شما یادآوری می‏ کند که شاید مشکل کوچکی وجود داشته باشد. نکته جالب دیگری که در مورد اضطراب وجود دارد، این است که قدرت سازگاری شما را افزایش می ‏دهد و باعث می‌شود برای مواجهه با چالش پیش رو توانایی پیدا کنید.

نشانه های جسامنی اضطراب تپش قلب و بالا رفتن سرعت نفس کشیدن: زمانی که بدن شما خودش را برای تحرک و فعالیت آماده می‏ کند، شروع به ذخیره سازی اکسیژن و خونرسانی به عضلات کلیدی شما می‏ کند تا توانایی‌تان را برای فعالیت های سریع و نیرومند افزایش دهد.

دل درد و حالت تهوع: هنگام خطر، بدن شما به صورت خودکار بخش هایی از سیستم درونی شما را که برای بقا غیرضروری هستند، از کار می ‏اندازد تا انرژی آنها را به بخش های ضروری ‏تر انتقال دهد. یکی از بخش هایی که در این حالت از کار می ‏افتد، دستگاه گوارش است و همین مسئله می ‏تواند برای تان حالت تهوع ایجاد کند.

سرگیجه: از آنجا که هنگام خطر خون و اکسیژن به عضلات مهم و مورد نیاز سرازیر می شود، تنفس سرعت بیشتری پیدا می‏ کند و همین موضوع سبب می ‏شود که در شرایط استرس زا سرگیجه بگیرید. همچنین از آنجایی که در چنین شرایطی بیشتر خون و اکسیژن به عضلات دست و پای شما می ‏رود، مغزتان با کمبود خون جزئی مواجه می‌شود و کمی حالت سرگیجه ایجاد می‏ کند.

فشار روی قفسه سینه: انقباض عضلانی سبب می‏شود که فشار بسیاری را روی قفسه سینه خود احساس کنید، به خصوص زمانی که نفس عمیق می‏ کشید، درد خفیف تا شدیدی را نیز احساس می‌کنید.

احساس خفگی: انقباض عضلانی در اطراف گردن و تند نفس کشیدن سبب خشک شدن گلو می‏شود که احساسی نظیر خفگی را در شما ایجاد می‏کند.

نشانه های اضطراب در زبان بدن

بی ‏قراری: کسی که اضطراب دارد، به سختی می ‏تواند ظاهر آرامی را در بدن خود حفظ کند. او مدام جابه جا می‏شود و تکان می‏خورد. افراد آرام معمولا ژست خاصی را هنگام نشستن یا ایستادن حفظ می‏کنند. جالب است بدانید که افراد مضطرب حتی زمانی که بدن خود را در حالت بسته قرار می ‏دهند، باز هم هیجانات درونی آنها خود را در قالب تکان های فیزیکی‌ به خوبی نشان می ‏دهند و دائما در صندلی خود جابه جا می‏ شوند و حتی گاهی مجبور می‏ شوند بایستند!

حواس پرتی: فرد مضطرب به سختی می ‏تواند تمام حواس خود را روی یک موضوع جمع کند، یا با تمرکز به حرف های طرف مقابل گوش دهد، در نتیجه در شرایط استرس زا به راحتی می‌توانید حرکاتی را که ناشی از حواس پرتی است، در این افراد مشاهده کنید. به عنوان مثال، ممکن است دست فرد مدام به اشیای دو رو برش برخورد کند و سبب شکسته شدن آن شود، یا پایش به جایی گیر کند و زمین بخورد.

جویدن ناخن: جویدن ناخن یک نشانه کلاسیک تکانه های اضطرابی در افراد است. این رفتار ریشه در دوران کودکی ما دارد. زمانی که هنگام ناراحتی شروع به مکیدن انگشت خود می‏کردیم، در بزرگسالی آن را تبدیل به رفتار تکامل یافته تری نظیر جویدن ناخن می‏کنیم.

عرق کردن: افراد مضطرب بیش از دیگران عرق می‏ کنند و این موضوع هنگام دست دادن خود را نشان می‏دهد، چون معمولا کف دستهای شان خیس است.

ضربه زدن با دست یا پا: احتمال این واکنش را خیلی دیده اید، ضربه زدن آرام و متوازن دست روی میز و تکان دادن منظم پا. نکته جالب اینکه این رفتار کاملا ناخودآگاه است و اگر فرد بخواهد به صورت خودآگاه پایش را روی زمین بزند، نمی ‏تواند آهنگین بودن آن را تکرار کند.

ناتوانی برای روان صحبت کردن: آرام و شمرده صحبت کردن به خصوص در طول جلسات کاری، برای انتقال پیام به صورت کامل نیاز به آرامش دارد. بنابراین شما به خوبی می‏توانید تصور کنید که فرد مضطرب چقدر برای جمله بندی و استفاده از کلمات مناسب، برای حرف زدن دچار مشکل می‌شود. مکالمات این افراد غالبا با مکث زیادی همراه است و خیلی سخت می‏توانند کلمه مناسب را برای ادامه صحبت پیدا کنند.

پلک زدن بیش از حد: افزایش پلک زدن یکی دیگر از نشانه های اضطراب است. البته فراموش نکنیم که میزان پلک زدن یک فرد را باید نسبت به خودش در شرایط عادی بسنجیم تا نسبت به دیگران.

تند تند نفس کشیدن: در مورد دلایل فیزیولوژیکی این علامت قبلا صحبت کرده ایم. از نظر زبان بدن شما می‌توانید تاثیرات تند نفس کشیدن را در حرکات سریع شانه و قفسه سینه به خوبی مشاهده کنید.

رنگ پریدگی صورت: چون گردش خون در نقاط مختلف بدن افزایش پیدا می‏ کند، تمرکز کمتری بر عضلات صورت وجود دارد و به همین دلیل ممکن است صورت فرد حالت طبیعی خود را از دست بدهد.

خنده بی ‏مورد: فرد ممکن است با خندیدن بخواهد اضطراب خود را مخفی کند یا با آن مبارزه کند. این خنده غالبا در نظر مخاطب مشکوک جلوه می ‏کند، زیرا با دیگر نشانه های اضطراب همراه است و به شدت تصنعی به نظر می‏رسد.

بازی کردن با اشیا: بازی کردن و ور رفتن با خودکار، چیزهای روی میز و اشیای داخل جیب و حتی انگشتر و گردنبند، رفتارهایی برای حفظ آرامش یا آرامسازی خود است. چطور از شر استرس خلاص شویم؟

برای از بین بردن نشانه های اضطراب در ابتدا باید این هیجان را قدری کنترل کنیم. این سوال را از خودتان بپرسید: دلیل اضطراب من چیست؟ همان طور که قبلا گفتیم، اضطراب یک ترس نامفهوم از رویدادی است که نتیجه آن را نمی‏توانیم به راحتی پیشبینی کنیم و همین عدم قطعیت ما را به دردسر می‏اندازد. گاهی اوقات اضطراب به دلیل اعتماد به نفس ما در مقابل چالش پیش رو شکل می ‏گیرد. بنابراین کاری که قرار است برای رهایی از استرس انجام دهید، این است که اضطراب اولیه را کم کنید.

1. با استفاده از تکنیک تنفس عمیق، به استقبال شرایط اضطراب زا بروید. در بیشتر زمان روز تنفس ما چندان عمیق نیست و حتی امکان دارد که بسیاری از ما نحوه درست نفس کشیدن را بلد نباشیم. همان طور که قبلا اشاره شد، تنفس کوتاه بخشی از شیوه مواجهه بدن ما با شرایط خطر است، بنابراین با کمک تنفس عمیق و کامل، می ‏توانیم بدن و ذهن مان را از جریانی که در آن گیر افتاده است، خاص کنیم. باور کنید چند نفس عمیق می ‏تواند معجزه کند. در جایی راحت بنشینید، چشمان خود را ببندید و شروع به تنفس کنید. یادتان باشد که اکسیژن باید به شکم شما برسد تا مانند شکم یک نوزاد کاملا باد کند!

2. برای کنترل سیگنال های اضطرابی در نشانه های غیرکلامی، باید با کمک تمرین های آرمیدگی انقباض و تنش را از عضلات تان خارج کنید. برای این کار ابتدا باید هر کدام از عضلات بدن مثلا عضلات پا یا دست را به صورت کامل منقبض کنید. زمانی که انقباض به اوج خود رسید، با رها کردن فشار روی عضله خاص، آرامش را تجربه می‏کنید.

3. در مباحث مربوط به زبان بدن، اصطلاحی به عنوان رفتارهای لودهنده وجود دارد که به حرکاتی اشاره دارد که هیجانات و احساسات واقعی ما را به دیگران نشان می‏دهد. برای اینکه با حرکات لودهنده خود را به دردسر نیندازیم، بهتر است برای نشستن یا ایستادن یک حالت ثابت داشته باشیم که کمترین میزان حرکت را با خود به همراه داشته باشد.

به عنوان مثال، هنگامی که روی صندلی نشسته اید، دستان خود را روی دسته صندلی قرار دهید، یا در مقابل خود آنها را به هم قاب کنید (البته نه چندان محکم)، یا هنگام ایستادن پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید، به طوری‌ که هر دو پای شما به صورت استوار روی زمین باشد و اعتماد به نفس شما را به دیگران نشان دهد. یکی دیگر از نکات مهم به ویژه در جلسات کاری یا موقع ارائه پروژه و... این است که با شیء خاصی که توی دست یا جیب تان هست، بازی نکنید یا دست تان را داخل جیب یا پشت بدن مخفی نکنید.

4. افراد مضطرب معمولا از برقراری ارتباط چشمی با مخاطب یا مخاطبان شان اجتناب می‏ کنند، چون می‏ترسند چشم شان ترس یا عدم اطمینان آنها را لو دهد. در حالی‌ که برقراری ارتباط چشمی مناسب به بالا بردن سطح و کیفیت رابطه با دیگران کمک می‏ کند و ما باید آن را به عنوان یک حربه بسیار مهم برای موفقیت در مذاکرات مان در نظر بگیریم.

5. و در نهایت باور و اطمینان به توانایی و مهارت هایی که دارید و یادآوری مداوم این موضوع به خودتان، نقش بسزایی در کاهش اضطراب تان خواهد داشت.

از: شیده معارفی

منبع: ماهنامه سرآمد، شماره 24 ، خرداد 95

ارتباط با مدیر سایت:

نام و نام خانوادگی:

   پست الکترونیک:

     متن:

تماس با ما

857032
امروز
دیروز
ماه جاری
بازدید کل
2312
6153
22034
857032
امروز: دوشنبه، 15 آذر 1395


    شایان ذکر است پایگاه اطلاع رسانی مهرصبا در ویرایش و تلخیص مطالب مندرج مختار است.مدیریت

تمامی اخبار و مطالب و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.

© حقوق این سایت متعلق به مهرصبا میباشد و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

  

ورود یا عضویت

ورود

عضویت

ثبت نام کاربر
یا انصراف
مجوز استفاده از قالب خبري ناب نيوز براي اين دامنه داده نشده , براي اطلاعات بيشتر درباره مجوز استفاده از اين قالب به سايت خليلان رسانه مراجعه کنيد .