امروز یکشنبه, 14 آذر 1395 - Sun 12 04 2016




مدرسه متعالی من (قسمت پنجم)

رضا عباسی اقدم در بخش پنجم مدرسه متعالی من در پایگاه خبری مهرصبا نوشت : نمون برگ شماره 2 طرح تعالی مدیریت مدرسه، به توانمندی های کارکنان می پردازد. آنچه در نگاه به این نمون برگ مشهود است، رشد و توسعه علمی-پژوهشی کارکنان، شکوفایی و بهبود تصمیم ها، و نیز نقش آفرینی مؤثر و موفق کارکنان است که درصورت محقق شدن این ملاک ها (حتی در حد 50 درصد) تحول و تغییری بسیار ارزشمند، قابل انتظار است اما متأسفانه تجربه و دورنما و مشاهده وضع موجود، چنین نتیجه شیرینی را القا  نمی کند.

ملاک 1 بسترسازی و توسعه فرهنگ مطالعه و پژوهش: مقوله تحقیق و پژوهش اصل بسیار مهم و سازنده ای است به نحوی که کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه هزینه های گزافی را صرف آن می کنند چرا که می دانند هر ریالی که صرف امور تحقیقی و پژوهشی گردد بطور غیرمستقیم صدها برابر سود در عرصه های اجرایی و تولیدی و آینده کشور به دنبال خواهد داشت. اما متأسفانه در ایران در عموم مراکز دولتی و غیردولتی، تحقیق و پژوهش یا برنامه ای مهجور و گمنام است و یا درصورت اجرا فقط جنبه نمایشی و حاشیه ای داشته و در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها حضور چندانی ندارد. این امر در آموزش و پرورش نیز بدین شکل است.

ملاک 2 و 3- شورای مدرسه و شورای دبیران: در مقایسه وضعیت و قدرت حاصل در محدوده مدرسه، ابهام و گلایه های بسیاری مطرح است که مانع عینیت بخشی و تقویت این اهرم ها می گردد. از جمله اینکه در برابر بخشنامه ها و شیوه نامه ها و قوانین کشوری، اجرا در استانها و حتی شهرهای مختلف، تفاوت بسیاری وجود دارد. برنامه ای که در یک استان با دقت و شدت کامل پیگیری می گردد، در استان همجوار کاملاً محو و متروک است! بخشنامه ای که در یک شهر لازم الاجرا خوانده می شود، در شهری دیگر اختیاری و حاشیه ای است! قانون مصوبی که در یک استان مهم و حیاتی اجرا می شود، در استان دیگر حذف شده است! این برداشت یا تصمیم متناقض از یک قانون سراسری در دو استان، بی تردید کیفیت و جدیت هر شورایی اعم از دانش آموزی یا دبیران را دچار تردید و تعلیق و پارادوکس می نماید و آنها تبدیل می شوند به فرایندی فرمالیته و کاغذی و گزارشی.

ملاک های 4 و 5 و6  نیز که به آموزش تخصصی و نقش راهنمای کارکنان و حضور در عرصه های رقابتی می پردازند همانند موارد بالا بواسطه کمبود امکانات و هزینه کرد ناچیز و عدم ارزشگذاری شایسته، چندان موجب علاقمندی و رغبت و توجه فرهنگیان نمی گردند. فرایندی مانند تحقیق و جلسات هم اندیشی و آسیب شناسی مشکلات و شرکت در جشنواره های مختلف، فعالیتی است که زمانی بسیار و حوصله ای زیاد و مطالعات زمینه ای مناسب و اندیشه ای پویا می طلبد که هرکدام ارزشی والا دارند اما در مقابل، آنچه حاصل فرد می گردد (جز رضایت شغلی و تعلقات شخصی) چندان مورد توجه و ارزش قرار نمی گیرد. در نتیجه در نمون برگ شماره 2 همانند کلیت طرح، علیرغم وجود مؤلفه های گرانقدر و ارزشمند و متقن، ساز و کار  و بستر و ارزشگذاری شایسته ای مشاهده نمی شود و سخت است انتظار داشته باشیم حاصل کار آنچه باید یا می تواند باشد./

ادامه دارد . . .

 

 

 

 

ارتباط با مدیر سایت:

نام و نام خانوادگی:

   پست الکترونیک:

     متن:

تماس با ما

853965
امروز
دیروز
ماه جاری
بازدید کل
5398
6456
18967
853965
امروز: یکشنبه، 14 آذر 1395


    شایان ذکر است پایگاه اطلاع رسانی مهرصبا در ویرایش و تلخیص مطالب مندرج مختار است.مدیریت

تمامی اخبار و مطالب و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.

© حقوق این سایت متعلق به مهرصبا میباشد و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

  

ورود یا عضویت

ورود

عضویت

ثبت نام کاربر
یا انصراف
مجوز استفاده از قالب خبري ناب نيوز براي اين دامنه داده نشده , براي اطلاعات بيشتر درباره مجوز استفاده از اين قالب به سايت خليلان رسانه مراجعه کنيد .