×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۳ تیر - ۱۴۰۳   - ساعت: ۰۲:۲۹
it is true
true
true
حجت الاسلام والمسلمین سهراب مظفری میانجی:چرا مردم از روحانیت فاصله گرفتند

محقق فاضل حجت الاسلام والمسلمین سهراب مظفری میانجی نماینده حضرات آیات عظام آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله دوستی زنجانی، آیت الله علوی بروجردی و مرحوم آیت الله علوی گرگانی در تهران عدم اطلاع جوانان از واقعیت زندگی روحانیت و تعمیم دادن عملکرد چند روحانی فاسد به کل روحانیون را یکی از دلایل مهم نگاه جوانان به طلاب و فاصله گرفتن جامعه از روحانیت می‌داند.

در روزهای اخیر خبرهای در مورد چند حمله به روحانیت در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌های زیادی را در پی داشت. برخی از تحلیگران این نوع حوادث را شروع فاصله گرفتن جامعه از روحانیت عنوان کردند و برخی دیگر آن را نماد یک اعتراض اجتماعی می‌دانند. اما آیا واقعا با چند حمله می‌توان گفت که جامعه از روحانیت فاصله گرفته است؟ چه عواملی سبب شکل گیری ذهنیت مردم نسبت به روحانیت در کشور می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری مهرصبا مرجع اخبار شهرستان میانه، به نقل از پنهان خبر؛ در همین باره محقق فاضل حجت الاسلام والمسلمین سهراب مظفری میانجی نماینده حضرات آیات عظام آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله دوستی زنجانی، آیت الله علوی بروجردی و مرحوم آیت الله علوی گرگانی در تهران در گفتگو با خبرنگار پنهان خبر که بخش اول آن را در ادامه می‌خوانید، عدم اطلاع جوانان از واقعیت زندگی روحانیت و تعمیم دادن عملکرد چند روحانی فاسد به کل روحانیون را یکی از دلایل مهم نگاه جوانان به طلاب و فاصله گرفتن جامعه از روحانیت می‌داند.

او در ابتدا گفت: آموزه‌های دینی همگی بر محور فطرت، خرد،عاطفه و احساس استوار است از این رو الگو سازی و الگو خواهی را امر حیاتی می‌داند تا استعدادها و توانای‌های نهفته نهاد آدمی به صورت جوشان و خورشان در مسیر مورد قبول و مقبول قرار گیرد.

میانجی می‌گوید: لذا مردم جامعه هم نگاه می کنند طالح و صالح و یا مقبول و مغضوب را تشخیص داده و اگر تشخیص دهندحتما صالح را مطلوب در نظر می گیرند و پیروی هم می نما یند و از طالح و مغضوب هم روی گردان شده و فاصله می گیرند.

این عالم فاضل با تاکید بر اینکه بین روحانیون و مردم فاصله افتاده گفت: تنها نمی‌توان بیان کرد که یک دلیل سبب این فاصله شده است. اول اینکه مردم متاسفانه هر یک روحانی را یک معصوم می‌دانند و توقع دارند آن روحانی و کسی که لباس روحانی را به تن دارد باید دور از خطا باشد، خیر این گونه نیست. ما تنها چهارده معصوم داریم که از آن‌ها فقط امام عصر حاضر هستند والا غیر.

آیا هیچ فرد روحانی در این طیف فاسد نیست

این محقق دینی ادامه داد: روحانیون معصوم نیستند. بنابراین برخی از مردم، بخصوص جوانان یک اشتباهی در نگاه خود نسبت به این موضوع دارند و آن اینکه بین علم و ایمان تفاوت قائل نیستند، در حالی که بین علم با ایمان تفاوت وجود دارد و این گونه است که فرض کنید بنده یک فرد سیگاری هستم و علم دارم که سیگار مضر است، اما چون ایمان و باور ندارم، سیگار استعمال می‌کنم، ولذا در مسئله روحانیت هم این موضوع را می‌توان مشاهده کرد.

او می‌گوید: روحانیت یک طیف عظیمی است، آیا هیچ فرد روحانی در این طیف فاسد نیست؛ خیر در این طیف هم روحانی فاسد پیدا می‌شود و اینکه کسی بگوید روحانی فاسد نداریم دروغ گفته است.

به گفته میانجی، روحانیت جزو خیرالموجدین جامعه هستند.، فاسد دارند اما تعداد آن کم است.

این پژوهشگر دینی ادامه داد: در زمان جنگ بیشترین شهید از طیف روحانیت بوده، اما آیا روحانیت مانند طیف‌های دیگر سهم خواهی دارند، و کسی بیان کند که سهم خواهی آن‌ها چه بوده است؟ اگر جوانان تحقیق کنند و یا از افراد صالح بپرسند متوجه حقیقت می‌شوند. یا یک مثال ساده، شما در بهشت زهرا قطعه‌های متعددی می‌بیند مثلا قطعه هنرمندان که در آنجا از بازیگران تا آهنگسازان و هنرمندان به صورت رایگان دفن می‌شوند، اما آیا قطعه‌ای به نام روحانیت به صورت جداگانه وجود دارد؟ خیر این گونه نیست. یا اگر جاهای دیگر هم مقایسه کنیم می‌بینیم که در هیچ کجا روحانیت سهم خواهی نکردند که این موضوع را بسیاری از افراد جامعه نمی‌دانند.

او گفت: اگر در مسئله حج هم بررسی کنیم می‌بینیم که برای بیشتر دستگاه‌های حاکمیت سهمیه برای حج و عتبات عالیات وجود دارد اما برای روحانیت این مورد وجود ندارد و حتی سهم خواهی هم نکردند در صورتی که شایسته بود که مرکز رسیدگی به امور مساجد یا مدیریت شورای عالی حوزه‌های علمیه در این خصوص اقدام می‌کردند اما چنین حرکتی صورت نگرفت، در صورتی که هر روحانی عاشق و بسیار علاقه مند به زیارت خانه خدا و عتبات عالیات است اما برای یکبار هم سهم خواهی نکردند و مردم از این موضوعات اطلاع ندارند.

این محقق فاضل در خصوص تغییراتی که باید در حوزه علمیه صورت بگیرد افزود: اینکه یک فرد روحانی فاسد باشد بنام کل روحانیت قضاوت می‌شود و روحانی نماها هم رعایت نمی‌کنند. مدیریت شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور باید در بدو ورود تعهد بگیرد که یک فرد که وارد حوزه می‌شود این مسائل را رعایت کند و همچنین یکی از دروس اجباری که افراد که وارد حوزه می‌شوند باید پاس کند، درس عقاید باشد و این ضعف در روحانیت است، دوم اینکه روحانیت خود را به روز کنند و سومین نکته، اینکه زود افراد را ملبس نکنند بلکه بعد از پایان سطح دو ملبس شوند و از عهده جواب‌های با استدلال بر ایند و اینها ضعف حوزات علمیه می‌باشد.

روحانیت از جنس مردم باید باشد

میانجی گفت: مطلب دوم اینکه مردم با این سوال روبه رو می‌شوند که آیا روحانیت بعد از انقلاب دنبال اشرافیگری رفتند یا نه؟ اگر ببیند روحانی به سمت اشرافیگری رفته است آن را در همان ابتدا ، آن را به همه ی روحانیت نسبت می دهند. هر روحانی که به دنبال اشرافیگری رفت نزد مردم و جامعه روحانیت منفور است اما برعکس آن هم وجود دارد وقتی مردم می‌بینند روحانیت هم سطح جامعه زندگی می‌کنند از آن استقبال می‌کنند. بنده مشاهده کردم و از لحاظ روانشناسی هم پی بردم زمانی که بزرگان حوزه هم سطح مردم زندگی می‌کنند مردم از آن‌ها استقبال می‌کنند. بزرگان حوزه علم و ادب مانند آیت العظمی شبیری زنجانی با یک خودروی پراید جابه جا می‌شودند و بارها دیدم در یک مراسمی که از ایشان دعوت به عمل می‌اید با همان پراید حضور پیدا می‌کنند و مردم هم جمع می‌شدند و علاوه بر استقبال از ایشان، خوشحال بودند و بیان می‌کرند که چقدر ایشان مردمی هستند یا حتی مرحوم آیت الله علوی گرگانی با یک پژو قدیمی تردد می‌کردند و می‌دیدم که چقدر مردم خوشحال می‌شدند و می‌گفتند این بزرگواران از جنس خودمان هستند و این فاصله را رعایت کردند و همانند طبقه ضعیف جامعه زندگی می‌کنند. این موضوع تاثیر می‌گذارد اما جوانان کشورمان در عالم جوانی حسب فرمایش پیامبر اکرم(ص) که عالم جنونی است و قلب صافی دارند، آنچه مشاهده کردند از دلشان نمی‌رود بنابراین هر حرکتی از روحانیت ببیند تا اخر همان حرکت در ذهنشان می‌ماند و دوم اینکه تحت تاثیر تبلیغات سوء رسانه بیگانه و فضای مجازی که کوچکترین ضعفی از روحانیت ببیند برجسته می‌کنند و راست و دروغ را مخلوط می‌کنند قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: فضای مجازی در خصوص جامعه یا فرد روحانی مبالغه می‌کنند که بیشتر از ناحیه برون مرزی هدایت می‌شود تا از محبوبت روحانی کاسته شود و تا حدودی موفق بودند. این پژوهشگر دینی افزود: روحانی فاسد داریم که به زندان رفتند و جزای جرم خود هم کشیدند اما مردم اطلاع ندارند.

میانجی می‌گوید: نسل جوان نوعا چشم‌های تیز بین و قلب حقیقت یاب دارند و الگو‌های موثر مثل خانواده، مبلغ دینی و مربیان داشتند که می‌دیدنداین الگوها مثبت گرا و خیر اندیش با احترام با افراد جامعه ارتباط می‌گرفتند که این موضوع مطلوب است اگر چنین باشد به یقین دید منفی‌گری آن‌ها به دید مثبت گری تغییر می‌کند و اگر آنچنان شد خود به دنبال ارزش‌های نهفته و اخلاقی می‌رود و اگر این نشود، نتیجه معکوس می‌دهد. این محقق فاضل عنوان کرد: مثبت اندیشی با نگاه ساده لوحانه تفاوت دارد بلکه مثبت اندیشی، منصفانه به حقایق زندگی نگاه کردن است یعنی انچه باید باشد و سپس واقعیت آن چیزی که هست در بیابند و با نگاه وسیع و عمیق به آرامش روحی و روانی و نشاط معنوی برسند و اگر فرهنگ سازی شوند و روحانیت کم کاری نکنند و بتوانند در این راستا قدمی بردارند نقشه مغرضین هم بر ملا می شود. اگر چنین باشد به یقین دید منفی گری انان به دید مثبت گر تغییر می‌کند.

true
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


مهرصبا
false