- ۸ شهریور ۱۴۰۲ ساعت 19:15
- اخبار میانه , گفتگو
- کد خبر 131022
- 163 بازدید
- بدون نظر
- ایمیل
true
true
true
true
true
true
true
سایز متن /
true
عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه نگاه تبعیض آمیز را از مدارس کشور بگیریم، گفت: سیاستها باید به گونهای باشد که مدارس دولتی و غیردولتی بر مبنای وظایف ذاتی به صورت توازن عملکرد در برنامه هفتم توسعه حرکت کنند تا مردم بر حسب اختیار اقدام به ثبت نام فرزندان خود در مدارس دولتی و غیردولتی کنند.
به گزارش پایگاه خبری مهرصبا مرجع اخبار شهرستان میانه، مهدی اسماعیلی در گفتو گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد ضعف عملکرد مدارس غیر دولتی، گفت: در نظام آموزشی کشور تقسیم بندی مدارس دولتی و غیر دولتی نداریم در حال حاضر قانون تکلیف کرده بخشی از نظام آموزشی کشور را به سمت مدارس غیردولتی سوق دهیم، لذا سیستم آموزشی برنامههای کشور باید به سمتی پیش رود که از مدارس غیر دولتی برای ارتقای سطح کیفی آموزش بهره بگیریم.
دو نگاه متناقض مدارس دولتی را تضعیف میکند
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیستم نظام آموزشی غیردولتی بخش بزرگی از زحمات آموزش کشور را به دوش میکشد، یادآور شد: دو نگاه نباید در عدم توسعه یافتگی مدارس دولتی حاکم باشد، نخست این دیدگاه که مدارس غیردولتی نباید توسعه پیدا کنند! و از طرفی توسعه یافتگی مدارس غیر انتفاعی مسیری برای تضعیف مدارس دولتی است، چنین نگاههایی باید از سیستم آموزشی کشور دور باشد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم با اشاره به اینکه باید زیر ساختهای مدارس دولتی را تقویت کنیم، اظهار داشت: به لحاظ عملکرد کمی و کیفی مدارس دولتی و غیردولتی باید مورد توجه قرار بگیرند و مدارس غیر دولتی باید براساس ضوابط آموزش و پرورش وظایف ذاتی خود را به درستی انجام دهند.
مدارس دولتی ما دچار رکود و نزول شود
اسماعیلی با بیان اینکه نباید شرایطی ایجاد کرد که مدارس دولتی ما دچار رکود و نزول شود تا مردم به سمت مدارس غیر انتفاعی سوق داده شوند، گفت: اُفت مدارس دولتی از ابعاد مختلف قابل قبول نیست تا جایی که خانوادهها را برای کیفیت آموزش فرزندان خود به سمت مدارس غیر دولتی هدایت کنند، باید توجه داشته باشیم که بهبود وضعیت آموزش از همه جهت مورد توجه قرار بگیرد.
کوتاهی مسافت مدارس غیر دولتی مزیت است
وی در ادامه اظهار داشت: سیاستها باید به گونهای باشد که مدارس دولتی و غیردولتی بر مبنای وظایف ذاتی به صورت توازن عملکرد در برنامه هفتم توسعه حرکت کنند تا مردم بر حسب اختیار اقدام به ثبت نام فرزندان خود در مدارس دولتی و غیردولتی کنند، البته در نظر داشته باشیم گاهی به دلیل کوتاهی مسافت و نزدیکی مدارس اولیا اقدام به ثبت نام فرزندان در مدارس غیر دولتی دارند.
تقویت مدارس دولتی با بهره گیری از معلمان مجرب
اسماعیلی با تاکید بر اینکه تشویق مدیران به ثبت نام فرزندانشان در مدارس دولتی راهکار مناسبی برای بالا بردن کیفیت آموزش نیست، گفت: مدارس دولتی باید انگیزه اولیا را به جهت بازدهی و در دسترس بودن جلب کنند، جمعیت کم کلاسهای درس در مدارس غیر انتفاعی و بهره گیری از معلمان مجرب نکات مثبت مدارس غیر دولتی است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم با بیان اینکه برخی از مدارس دولتی متقاضی بسیاری دارند، اظهار داشت: در حال حاضر برخی از مدارس دولتی به قدری خوب عمل میکنند که متقاضیان زیادی دارند اما با تمام این تفاسیر ساز و کار موثر در این است که آموزش و پرورش را موظف کنیم مدارس دولتی خود را به جهت کمی، کیفی و ترکیب کلاس به حدی بالا ببرد تا شاهد رونق آنها در کشور باشیم.
جدایی مدارس فقرا و سرمایه داران ناعدالتی است
نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه مدارس دولتی برای اقشار ضعیف جامعه تعریف نشده، خاطرنشان کرد: برابر اصل ۳۰ قانون اساسی کشور آموزش و پرورش موظف است زمینه تحصیل رایگان فرزندان این سرزمین را تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و در هر نقطه از شهرها و روستاهای کشور باید امکانات آموزش و پرورشی در اختیار آنها قرار بگیرد، در نظر داشته باشیم نباید مدارس دولتی را برای فقیران و مدارس غیر دولتی را برای سرمایه داران تعریف کرد، این نگاه، نگاهی ناعادلانه و ظالمانه است.
وی ادامه داد: مدارس دولتی را باید به جهت اعتبارات بودجهای و کمیت و کیفیت آموزش دریابیم، در حال حاضر آموزش به عنوان رکن اصلی پیشرفت از سوی دولت و مجلس دیده شده است اگر بتوانیم آموزش و پرورش را در جهت رسیدن به اهداف عالی یاری کنیم بی تردید قلههای پیشرفت را در سطح ملی و بین المللی فتح خواهیم کرد.
اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون آموزش مجلس برای نیل به اهداف تعیین شده از حداکثر توان خود بهره خواهد گرفت ما به دنبال این مسئله هستیم که مدارس ما در هر جایی از این سرزمین پیرو استانداردهای لازم باشد به عبارتی باید عدالت آموزشی را از همه جهت در مدارس دولتی شاهد باشیم، باید نگاه تبعیض آمیز در حوزه آموزش بر مدارس دولتی از بین برود./
true
true
false
true